332

February 23, 1984

THE U.N. DEPT. OF PUBLIC INFORMATION :
A HOUSE OF MIRRORS

INTRODUCTION

At the United Nations, the Secretariat's Department of
Public Information has the responsibility "to promote to the
greatest possible extent an informal understanding of the work
and pur?oses of the United Nations among the peoples of the
world." Its 1946 Mandate from the General Assembly calls on it
to undertake "positive informational act1v1t1es that will supple-
ment the services of the existing agencies of information," and
specifically prohibits it from engaging in "propaganda. "2 Yet,
just as almost all other parts of the U.N. have fallen far short
of fulfilling the aspirations and meeting the goals of its founders,
the Department of Public Information (DPI) has increasingly
veered from its original mandate.

Certainly, the United Nations is not the organization it was
38 years ago, and therefore the functions of DPI have evolved
over the period since 1946 with the organization itself. But the
purposes of the U.N. remain in essence unchanged: to maintain
international peace and securlty, to reaffirm fundamental human
rights, and to promote social and economic development. Although
the U.N. has a poor record in progress toward these goals, the
Department of Public Information portrays the U.N. as moderately
successful. Where the U.N. has not been successful, DPI, through
an unbalanced and often heavily biased interpretation of events,
attempts to blame the failure on the Western industrial democracies.

Such misinterpretation is dangerous in three respects.

First, it creates false hopes and expectations among nations and

; General Assembly Resolution 13 (I), February 13, 1946.
Ibid.



their citizens--particularly in developing countries--who look to
the U.N. to represent principles of free speech, political and
economic self-determination, and human rights but find that the
U.N. is neither capable nor willing to fulfill these expectations.
Second, by ignoring fundamental flaws and problems at the U.N.

DPI prevents the U.N. from addressing and solving these problems
Third, DPI's misrepresentation of reality significantly affects
the way in which nations and their citizens view critical global
issues. Like the House of Mirrors at an amusement park, DPI -
distorts reality--exaggerating some things, diminishing others
and obscuring most. Unlike a House of Mirrors, however, DPI's
distortions form a predictable pattern. This pattern can be seen
readily in the following aspects of DPI's activities:

o The promotion of an anti-Western, anti-free market, and
anti-democratic "double standard" through biased reportlng
and interpretation of events, particularly on the issues
of the Middle East and South Africa, through the publica-
tion of documents, and the media of television, radio,
and cinema.

o Disregard of the widespread aggression and human rights
violations by the Soviet Union and its proxy states,
particularly during the past five years in such places as
Ethiopia, Angola, Syria, Lebanon, Nicaragua, Afghanistan,
Cambodia, and the air-space over the Sea of Okhotsk.

0 Promotion of restrictions on free speech, and particularly
on freedom of the press, through active advocacy, together
with the U.N. Information Committee, of the New World
Information and Communication Order (NWICO). :

o Refusal to acknowledge the successes of free market
pr1nc1ples and incentives to economic development, and
active support and promotion of the New International
Economic Order (NIEO), the U.N.'s concept of a global
scheme for redistribution of income, technology and
industrial capacity from North to South. This has been
most prevalent in DPI's hundreds of radio programs over
the past year (171 in the third quarter of 1983 alone),
and in the DPI booklet, Towards a World Economy That Works.3

o Promotion and encouragement of lobbying efforts by non-
governmental organizations accredited to DPI in behalf of
legislation before the U.S. Congress affecting either the
U.N. or U.N. programs. This violates U.S. law and the
sense of Congress that prevent recipients of federal funds
from lobbying Congress on legislation. One quarter of
DPI's budget, of course, is funded by Congress.

3 U.N. Department of Public Information, Towards a World Economy that Works,

New York, United Nations, 1980, p. 43.




o The successful attempt to influence the private media
through selective subsidies--at one point amounting to
$432,000 to fifteen foreign newspapers--for supplements
promoting DPI's views on aid to the developing nations.

o The placement, promotion, and encouragement of Soviet and
Eastern bloc nationals in positions of effective control
or influence within DPI and the U.N. Committee on Informa-
tion. The Soviets, who maintain among the most severe
restrictions on the press and media in their own country,
thus can tap the rich resources of the U.N.'s information
bureaucracy.

. DPI has failed to control its budget. In the past four
years alone, this budget has increased at twice the pace of the
U.N. budget as a whole: 68.6 percent compared to 35.3 percent.?®
The U.S. paid $10.2 million of DPI's 1982-1983 budget of $40.9
million and $16.2 million of the entire budget of $64.6 million
for the DPI Headquarters, the Geneva Information Service, and the
U.N. Information Centers in that same biennium. While the growth
of DPI's budget for the next biennium (1984-1985) appears under
control, it 1s not certain that such moderation will continue.

While many of these problems are endemic to the entire
United Nations system, their predominance in the work of DPI may
be far more damaging to the interests of the United States and
1ts allies--and in the long run, to the interests of the develop-
ing nations of the U.N.--than even the problems of the General
Assembly and its various committees. With a staff of approximate-
ly 800 operating from U.N. headquarters in New York, an Informa-
tion Serv1ce in Geneva, and from 64 U.N. Informatlon Centers
(UNICs) in as many countries--from Papua, New Gulnea, and Managua,

Nicaragua, to Washington, D.C., -and Madrid, Spaln--DPI reaches
about 150 countries.

Close cooperation with almost 30 national broddcasting
organizations throughout the world and almost all major news
organizations allows DPI to convey the distorted image of the
world that is portrayed at the United Nations--railing against
violations of the human rights of Marxist "liberation" groups
whidle ignoring human rights violations throughout the Soviet
empire, and promoting the economic development models of centrally
planned economies to the exclusion of other models.

Whether by merely reporting on the U.N. and the work of its
various bodies, agencies, committees and conferences to the world

"U.N. Gave $432,000 to the Foreign Press to Publish its Views," The New
York Times, May 28, 1982.

Statement by Ambassador Charles Lichenstein, Alternate U.S. Representative
to the United Nations, in the Committee on Information, June 22, 1983,
USUN 48-(83), p. 5.



public, or by becoming an active catalyst in the interpretation

~ of events and circumstances, DPI furthers the "double standard"

of the U.N. and thus betrays the original vision of that organiza-
tion. By buying influence and support from the private media,

and by openly directing and assisting the active lobbying of the
U.S. Congress by prlvate non-governmental organlzatlons, DPI is

an active player in the shaping of events outside the United
Nations in a way designed to legitimize the new "orders" envisioned
by the General Assembly, UNESCO, UNIDO, UNCTAD, the Center on
Transnational Corporations and others.

DPI: FORM AND FUNCTION

In 1946, the General Assembly called for the establishment
of a "Department of Public Information" to "promote to the great-
est possible extent an informed understanding of the work and
purposes of the United Nations among the peoples of the world."®
To carry this out, the first General Assembly declared that DPI
"should primarily assist and rely upon the co-operation of the
established governmental and non-governmental agencies of informa-
tion to provide the public with information about the United
Nations."? The General Assembly thus stipulated that the DPI
would not undertake the primary role in promotlng the "informed
understandlng" throughout the world. This is confirmed by Yasushi
Akashi, an affable former Japanese representative to the U.N.,
who is now Undersecretary—General for Public Information. He
says:

We consider, in brief, our role as supplementary to the
efforts of various natlonal and other agencies of -
information, although as the same resolutlon states,

we must on our own 1lnitiative engage in "positive
information activities" to the extent that these national
and other efforts are insufficient to realize the

purpose which has been stipulated.®

More recently, Akashi has taken the "supplementary" role one
step further, and maintained that, because of "serious budgetary
constraints" on DPI's budget and the increasing amount of new
activities that DPI has had to undertake, DPI has played an
1ncrea51ngly "catalytic role" in stlmulatlng outside media organi-
zations and producers to cooperate with the United Nations in
"coproducing information programs. "9  sSince the General Assembly
also has stipulated that DPI may not engage in propaganda activi-
ties, the challenge posed to Akashi and DPI has been to ensure
that the "catalytic" role not become a "propaganda" role. DPI's

General Assembly Resolution 13 (I), op. cit.

Ibid.

Statement of Yasushi Akashi, Undersecretary-General for Public Information,
to the Committee on Information, June 20, 1983, p. 5.

° Ibid., p. 6.

~1



record in meeting this challenge is mixed, for it has engaged in
activities which differ little from traditional propaganda.

While many DPI activities understandably are tied to General
Assembly resolutions, particularly those on the subjects of South
Africa, Namibia, the Palestine Liberation Organization and the
Jordan River's West Bank, DPI still has considerable latitude,
partlcularly in terms of providing balance and fairness in cover-
age of a wide range of issues. In the majority of these cases,
DPI lacks balance and fairness, most often through omitting facts
and events and sometimes by distorting data. For example, the:
apparent refusal to con51der or mention Soviet or SOV1et-sponsored
aggression anywhere in the world in DPI material; the manipulation
of economic data to support generalized statements against trans-
national corporations; the encouraging of non-governmental organl-
zations to lobby Congress on legislation and decisions affecting
the United Nations; and the misuse of statistics on the U.S.
.voting record at the U.N. in an attempt to show that the U.S. has
not been "isolated." These, in effect, constitute some form of
propaganda.

DPI Priorities

The funding for DPI programs and activities, as Undersecretary-
General Akashi told The Heritage Foundation, follows directly
General Assembly priorities. DPI cannot direct attention to
issues outside the Assembly's list of priorities. In this way,

DPI has become a "catalyst" for promoting the General Assembly's
"double standard," for politicizing technical and non-political
issues, and for exacerbatlng tensions among member-states of the
U.N. Among the resolutions setting DPI's agenda are those calling
for "special attention" to the issues of apartheid the work of
the U.N. Council on Namibia,!® colonialism,!! the New International
Economic Order,!2 the New World Information and Communication
Order,!3 and the World Disarmament Campaign.l!¢

DPI Activities and Publications -

In 1946, the General Assembly divided the functions of the
DPI into seven major categories press, publlcations, radio,
films, graphics and exhibitions, and public liaison and reference.

DPI's Press and Publications Division (PPD) publishes a wide
range of materials for various audiences throughout the world.
Division personnel, when queried by The Heritage Foundation, only
could guess at its output of press releases, briefing notes,

10 Geperal Assembly Resolution 36/149, December 16, 1981.
11 General Assembly Resolution 34/95, December 13, 1979.
12 Geperal Assembly Resolution 3535 (xxx), December 17, 1975.
13 General Assembly Resolution 34/182, December 18, 1979.
14 General Assembly Resolution 37/194, December 10, 1982.



round-ups, backgrounders, publications, and the frequency with
which those publications are updated. The estimates are that

this Division of DPI sends out approximately 11,000 press releases
a year in French and English, and holds around 150 press confer-
ences a year on various topics. Additionally, the Press and
Publications Division releases the following periodicals, pamphlets
and reference books on a recurring basis:

o U.N. Chronicle, published monthly (except August). This
Covers the events and issues at the U.N., and the U.N.
system, including the ‘specialized agenc1es

o ObJectlve Justice, a quarterly which dlscusses human
rights topics with heavy emphasis on such issues as
Namibia, apartheld South Africa and Israel. This is
published in English only and has a press run of 12,000
copies, the larger portion of which i1s distributed to the
Information Centers and the national delegations to the
U.N. There is a small number of subscribers as well.

o The United Nations Yearbook, published annually in English
only, with a press run of 6,000 copies. This volume
presents facts and figures on the U.N. and its member
states.

o Everyone's United Nations, published every five years, in
English only, with a press run of 2,000 copies. This
publication reflects and magnifies the political biases
and double standard of the U.N. system. While spendlng
several sections of the volume on alleged human rights
violations in Namibia and South Africa, and even giving
credibility to African complaints against Israel for its
1976 rescue of hostages held by terrorists at Entebbe
Airport in Uganda, the volume makes no mention of Cuban
violations of the human rights of Ethiopian citizens, or
the thousands of Ugandan citizens who perished during the
rule of Idi Amin prior to 1979. The most recent volume,
published in December 1979, devotes several pages to U.S.
involvement in Vietnam from 1966 to 1975, but makes no
mention of the Vietnamese invasion of Cambodia begun in
January 1979.

o Basic Facts on the United Nations, published every four
years, with a press run of 30,000 in English, 15,000 in
French and 15,000 in Spanish. This contains basic infor-
mation on the U.N.

o The United Nations Charter, published as needed. The
last press run was in 1980, with 175,000 copies printed.

o Image and Reality: OQuestions and Answers About Management,
Finance, and People, published as needed. The most
recent issue was published in 1983, with a press run of
100,000 in English. Between 5,000 and 10,000 were pub-




lished in Spanish, French, Russian, German and Japanese.
All are distributed to the Information Centers, national
delegations, and selected non-governmental organizations.
Through a question and answer format, it addresses some
of the "oft-repeated criticisms" of the U.N. It is as
unbalanced as Everyone's United Nations and other U.N.

publications. Example: 1In answer to the question: '"Are
the poorer countries in the United Nations out to soak
the rich?" DPI answers: "No. What the poorer countries

are asking for is a fairer system of international economic
relations. 1In calling for a 'new international economic
order' (NIEO) in 1974, the General Assembly was aiming

for the common interest of developing and developed
countries."!® Not only does this misstate the major
objection to the NIEO--that it emphasizes redistribution
of income rather than investment of income, and does not
therefore help the developing countries which it purports
to serve--but it fails to mention any of the more extreme
and punitive economic proposals by the Group of 77 within
the U.N. These include a plan to prop up world commodity
prices by establishing new international price supports
and a major revamping of the world trading system designed
to favor developing countries.

DPI's External Relations Division (ERD) maintains relations
and communications with schools, governmental and non-governmental
organizations, other entities outside the U.N. system, and parti-
cularly with the U.N. Information Centers. It sends out some )
16,000 information cables each year to the Centers, and is the
primary source for the some 120 "briefing notes and round-ups"
that go out annually to the non-governmental organizations associ-
ated with DPI. This Division's publications include:

o United Nations Today--Suggestions for Speakers. This is
supposed to be published every year, but was not released
in 1983, due to controversy over its lack of balance and
evenhandedness on a wide range of issues in its 1981 and
1982 editions. At a U.N. dailly press briefing in October
1981, a reporter commented that Suggestions for Speakers
was "extraordinarily tendentious both in its subject .
matter and its choice of subjects."1® The reporter
pointed out that Afghanistan was mentioned without any
reference to foreign troops in that country, and Kampuchea
was discussed in three paragraphs, without any mention of
Vietnam, which had invaded the country in 1979. On the
other hand, the reporter noted correctly, ten pages were
devoted to the Middle East and seventeen to southern
Africa.'? Suggestions saw little improvement in its 1982

15 y.N. Department of Public Information, Image and Reality, New York,

October 1983, p. 18.
16 g.N. Daily Press Briefing, October 29, 1981, p. 3.
17 Ibid.




edition, and, as one U.N. delegate told The Heritage
Foundation, the 1983 edition was -so "totally unacceptable"
in draft form that even DPI did not dare publish it.

o World Concerns and the United Nations: This comprises
model teaching units for primary, secondary and teacher
education and is published by the Education Information
Programs section of the External Relations Division.
Addressing topics from disarmament and peacekeeping to
the New International Economic Order and human rights in
teaching units for all grade levels, it was prepared in
part by a UNESCO project and reflects the bias found in
many other U.N. publications.

DPI's Division of Economic and Social Informatlon (DESI)
serves as a focal point for economic and social issues and agenda
within the entire U.N. system, and publishes press releases and
documentation on development and economic issues. These include:

o Background reports on development and Third World economic
issues, sent to around 5,000 selected recipients.

o Development Forum, published monthly. It addresses
issues and problems of economic development and allows
NGOs to publish their views on development, views which
strongly support the wealth redistribution goals of the
New International Economic Order. The articles by the
NGOs and the DPI staff ignore the economic accomplishments
of the free market countries of the developing world,
such as Singapore, South Korea, Sri Lanka, and the Ivory
Coast.

o Towards a World Economy that Works: OQuestions and Answers,
published 1n 1980, and distributed to U.N. Information
Centers and NGOs throughout the world, and to national
delegations at the U.N. This argues that the current
world economy is not working but would work under the New
International Economic Order.

DPI's Radio and Visual Services Division (RVS) produces
-television and radio news and information programs on U.N. and
world events. This division has produced some 6,200 radio programs
in 18 languages over a two-year period, covering the daily range
of U.N. activities; a daily quarter-hour program dealing with
U.N. efforts against apartheid; the photographic coverage of U.N.
meetings; and "in-depth" media information. The Division also
produces its own films and has assisted various agenc1es, commit-
tees, and centers within the U.N. to produce and distribute films.

In a letter to The Heritage Foundation, Undersecretary-General
Akashi emphasizes the distinction between what the U.N. Secretariat
does on its own initiative based on material it prepares, on the
one hand, and public information act1v1t1es which are mandated--
sometimes in great detail--by various bodies of the U.N., on the



other. In the latter case, Akashi points out, there is often a
consultation clause with the committee concerned, which further
restricts freedom of action by the Secretariat.

While there is some truth to this, the fact remains that
DPI's material maintains the double standard through obfuscation
of basic facts and by avoiding evenhandedness in addressing
various issues. The lack of balance is most readily found in
DPI's handling of the issue of economic development in Development
Forum and Towards a World Economy that Works, and in its treatment
of human rights and security issues in such publications as
Everyone's United Nations and Suggestion for Speakers. When DPI
works from the request or under the guidance of a U.N. Committee
or agency, it often becomes an agency that publicizes and promotes
the double standard.

DPI Finances

DPI's two-year budget for 1982-1983 was $65.3 million, of
which the United States paid $16.3 million or 25 percent. This
included U.S. contributions to the U.N. Information Services in
Geneva ($883,175), and to the 64 U.N. Information Centers ($5.4
million).

The U.S. contribution also included $4.9 million to the
DPI's Radio and Visual Services Division which is responsible
for, among other items, the production of radio and television
news summaries which support the New International Economic Order
(NIEO) and New World Information and Communication Order (NWICO),
the integration of women in the struggle for peace and development,
and the promotion of human rights. It has also displayed or
sponsored photographic or poster exhibits on "the plight of the
Palestinian people," which imply that Israel is solely responsible
for the fate of the Palestinians, and thus exacerbate tensions
between Israel and other member states of the U.N. The Press and
Publications Division of DPI, to which the U.S. contributed $2.1
million in the 1982-1983 biennium, shares these priorities.

The U.S. Congress should question continued U.S. financial
support for the information activities of the U.N. Secretariat.
NWICO, for example, encourages nations to impose what would
amount to censorship of Western journalistic activities and
products. DPI's support of the NWICO and NIEO most harms the
countries in greatest need of private direct investment and a
free press.

Among the proposed new projects for DPI are a short-wave
radio station and a U.N. satellite communications system. The
cost of the proposed satellite system is $145 million, of which
the U.S. would be forced to pay $54 million.

The DPI Staff

_ ‘'The nature of DPI's staff, and particularly the strong
influence of its Soviet members, contributes to DPI's lack of



10

balance. Former U.N. Undersecretary-General Arkady Shevchenko,
who defected to the U.S. from the Soviet Union in 1978, has
pointed out that DPI plays a crucial role in the Soviet Union's
disinformation campaign at the U.N.: "The whole Department is
mobilized," he said.! The principal Soviet national at DPI is
Anatoly Mkrtchyan, head of the External Relations Division.
Shevchenko identifies Mkrtchyan as a KGB colonel; in fact, Shev-
chenko asserts, the post has been held by a KGB officer since
1968. Among the divison's main functions is the dissemination of
U.N. m?gerial to the 64 U.N. Information Centers throughout the
world.

Other problems with the DPI staff include under-representation
of U.S. nationals on the staff.

While the U.S. pays about a quarter of DPI's budget, U.S.
citizens in 1982 numbered only 117 of the total 862 personnel (14
percent) at DPI and the U.N. Information Centers. Only three of
these 117 were in the highest grade of D-1. While 105 U.S.
nationals are posted at DPI Headquarters in New York--on a total
staff of 38020--the near absence of Americans in key posts within
DPI, combined with the strong presence of Soviet nationals, poses
many problems for the U.S. It means, for example, that the U.S.
can do little to prevent DPI's anti-U.S. and anti-Western bias.
Congress should investigate the degree to which information is
thus influenced by staffing policy at DPI.

Non-Governmental Organizations (NGOs) at DPI

The U.N. Charter recognizes the importance of citizen in-
terests in and support for the United Nations in the form of
non-governmental organizations (NGOs). .

More than 425 national, regional and international NGOs are
associated with DPI. DPI "encourages and actively assists" these
organizations. There is even an NGO section at DPI, headed by
Sally Swing Shelley, an American who proudly regards herself as a
globalist bureaucrat. Her section assists various NGOs in organiz-
ing NGO committees on subjects ranging from human rights to
disarmament. Many of these NGOs officially participate in U.N.
conferences, such as the U.N. Second Special Session on Disarma-
ment (1982), and the Conference on Primary Health Care (1978) in

18 Quoted in Juliana Geran Pilon, "Moscow's U.N. Outpost," Heritage Founda-

tion Backgrounder No. 307, November 22, 1983, p. 10.
19 Tbid,
20 U.N. General Assembly, 37th Session, Fifth Committee, Item 111 (a) of the

Agenda, Personnel Questions: Composition of the Secretariat, Report of

the Secretary-General, A/C.5/37/L.2.30, August 1982. Figures in this

study include General Services Staff at DPI. Figures provided by the

U.N. Information Center in Washington showed that, in the professional

staff alone at DPI, Americans number 47 out of a total of 222 (21 percent).




11

Alma Ata in the Soviet Union. This provides an important and
respectable forum to such anti-West groups as the International
Organization of Consumers Unions and the World Peace Council.

One of the most serious deviations by DPI from its mandate
has been its encouragement of NGOs to lobby the U.S. government.
Not only is this not authorized by the U.N. Charter, it very
likely violates U.S. law--since one-quarter of DPI's budget is
provided by U.S. taxpayers, federal funds cannot be used to
lobby. At a November 1983 DPI/NGO Orientation Course, NGOs were
instructed through the use of "skits" and formal presentations to
lobby their national legislators, including U.S. Congressmen, on
such issues as the U.N. Law of the Sea Treaty.

At a briefing for representatives of NGOs on December 15,
1983, Undersecretary-General Akashi confirmed that, due to budget-
ing limitations, the General Assembly had recommended that DPI
rely "primarily on the assistance of the mass media as well as
governmental and non-governmental organizations" in order to make
its work "fully understood by the peoples of the world."21
Akashi also stressed that DPI, which had always had a very high
esteem of NGOs' support, now felt a need for a more active coope-
ration with NGOs, "particularly as theX can influence the decision-
making process at the national level."?2

While Akashi himself has been careful not to advise NGOs to
lobby the U.S. Congress, members of his staff openly promote and
encourage active lobbying.-

Extensive Soviet influence within many of DPI's NGOs and the
publication and distribution of anti-Western, specifically anti-
U.S., anti-Israeli and anti-free enterprise propaganda through
these organizations also should be of concern to the U.S. Congress.
At present, several Soviet front groups routinely "sponsor" NGO
conferences in cooperation with such U.N. units as the Center
Against Apartheid. Their proceedings subsequently are adopted by
the U.N. and widely distributed by DPI. Because NGOs obtain and
redisttribute DPI materials, their impact is many times greater
than the official publication data may indicate.

The Congress should request an investigation of DPI's activi=-
ties and relations with its non-governmental organizations. In
the near term, the Congress, at a minimum, should request that
the State Department review the DPI-NGO relationship within the
context of the comprehensive review of U.S. participation in the
U.N., called for in the State Department Authorization Act for FY
1984-1985, P.L. 98-164.23

21 y.N. Department of Public Information, Non-Governmental Organizations

Section, DPI/NGO/SB/83/33, "The Work of the United Nations: Department
of Public Information," January 6, 1984.

22 Thid.

23  See: Juliana Geran Pilon, "P.L. 98-164: The U.N. Under Scrutiny,"
Heritage Foundation Issue Bulletin No. 101, January 17, 1984.




12

HOW DPI SHAPES AND REPORTS THE NEWS

One of the dangers posed by the United Nations is its role
in affectlng the way in which nations and their citizens view
cr1t1cal global issues. World reality is distorted by DPI when
it glves the Palestine Liberation Organization (PLO), Southwest
_African People's Organlzatlon (SWAPO), and a handful of other
favored groups flatterlng treatment. Equally d1stort1ng reality -
is the silence with which DPI treats human rights vielations by
socialist and communist nations. Minor or even alleged misdeeds
in pro-wWestern countries warrant unrelenting U.N. attention and
denunciation.

If DPI were to perpetuate the double standard only within
the United Nations system, the dangerous effects of the Depart-
ment's media campaign might be relatively minor. But DPI provides
news stories, press releases, and taped radio broadcasts to the
pub11c media throughout the world. As such, DPI multiplies the
impact of the U.N.'s "Hall of Mirrors" dlstortlons

In offices in New York, Geneva and Vienna, DPI releases
scores of press releases and news items each day. Durlng the
third quarter of 1983, for example, DPI "coverage activities" at
the New York Headquarters consisted of over 3,000 press releases,
and 4,223 information cables.?* There were 1,352 information
cables issued from the two conferences which took place during
this quarter--the Second World Conference to Combat Racism and
Racial Discrimination and the International Conference on the
Question of Palestine. While the U.S. paid 25 percent of the
costs for DPI coverage of both these conferences, the U.S. did
not participate in either conference.

In an interview with The Heritage Foundation, Gilberto
Rizzo, Director of DPI's Press and Publications Division, pointed
out that while approximately 250 to 300 newspapers are accredited
with the United Nations' DPI, the greatest distribution of news
and information from the U.N. is made by the major international
news agencies--United Press International, the Associated Press,
Reuters, Agence-France Presse, TASS, and the News Agency of the
People's Republic of China. In addition, all the major television
and radio networks, as well America's National Public Radio, have
representatives accredited with DPI and who pick up the U.N.
daily press briefings for wider dissemination.

DPI is curiously selective in its coverage of U.N. activities.
Example: in a 1983 debate in the Outer Space Committee, Canadian
nuclear physicist Roger Eaton maintained that a Soviet nuclear

24 "Monitoring System for DPI Programme Implementation," United Nations

Department of Public Information Memorandum from F. Lwanyantika Masha,
Chief, Planning Programming and Evaluation Unit, to Yasushi Akashi,
Chart I.



- 13

powered communication satellite had fallen from its orbit onto
Canadian territory, and had not, as the Soviets were insisting,
burned up over the ocean. At a time when journalists throughout
the world were covering this issue, DPI ignored the debate and
did not release a statement by the Canadian scientist. When
queried by the reporter concerning the omission, Undersecretary-
General Akashi maintained that the issue "would not warrant wide
enough interest." '

DPI reaches millions throughout the world in other ways. In
the third quarter of 1983, for example, U.N. Information Centers
distributed and screened 3,351 films to a total audience of
72,651,974 in developing and developed countries.2% 1In the same
quarter, the Centers distributed and showed 705 films on the
subject of disarmament to a total audience of 12,388,983; 200
films on the subject of apartheid to a total audience of 11,543,433;
123 films on Namibia to a total audience of 10,878,537; and 395
films, highlighting the importance of the New International
Economic Order in Development, to a total audience of 14,449,058.26

Some of these films treat their subjects in a balanced and
relatively unbiased manner and deal with subjects worthy of
attention. Most of the films, documents, video and radio tapes
that are distributed and most of the briefings that are given,
however, obscure or ignore significant issues and problems facing
developing countries. Material on economic development, for
example, does not address the real challenges to creating wealth
and prosperity in the developing world and ignores the economical-
ly most successful of the developing countries; material on
disarmament ignores Soviet aggression in Afghanistan and the
enormous threat that conventional armaments pose to regional
peace.

Two years ago, DPI attempted to promote news coverage of the
U.N., and in particular to promote the theory of global redistribu-
tion economics in the guise of the New International Economic
order. Subsidies of at least $432,000 were given to 15 foreign
newspapers for supplements on the NIEO and the U.N.'s view on
divelopment. Such activity appears to have been halted under
Akashi.

DPI has also begun to target the U.S. Congress "to influence
the decision-making process at the national level." In addition
to encouraging lobbying, DPI has communicated with Congress
directly on a wide range of subjects. Example: A recent letter
from the U.N. Washington Information Center to key members of
Congress contradicted, by using irrelevant data, the claims of
key gis' officials that the U.S. regularly is outvoted at the
U.N.

25 Tbid.
26 "Monitoring System," op. cit., Chart VI.
27 Ibid.



14

Though DPI's priorities and public information activities to
a large extent are mandated by the General Assembly and its
committees, this does not explain DPI's double standard or its
continued assault on the free enterprise system and multinational
corporations. The General Assembly has not, for example, passed
a resolution barrlng DPI from dlscu551ng the Soviet invasion of
Afghanistan in its publications or media broadcasts, but DPI
operates as ‘though there were such a resolutlon Effective
_control by the Soviet Union of the various media within DPI, and,
as one former Secretariat official described it, effective Sov1et
intimidation of key staff positions within the Department precludes
the need for such a resolution.

DPI's distortions appear throughout its documents, pamphlets
and radio broadcasts. Examples:

Colonialism and South Africa

In a 1983 radio broadcast on "Cooperatlon Between the United
Nations and the OAU (Organlzatlon of African Unity)," the DPI
narrator presented the taped view of a Soviet spokesman:

We fully support the complete elimination of the remnants
of colonialism and racism. The Soviet Union is profound-
ly opposed to Africa's becoming an arena of political
confrontation. We support the desire of the African
people that their continent be spared the presence of
foreign military bases and be turned into a nuclear-
weapons-free zone.28

While saying nothing of the Soviet, Cuban and East German military
bases in sub-Saharan Africa, the narrator followed the Soviet's
remarks with a comment on the U.S. relationship with the OAU:

Although the United States still opposes U.N. assistance
to liberation movements recognized by the OAU, it
feels...that cooperation between the two 1nternatlonal
organlzatlons is necessary.29

By this commentary, the listener is told that because the U.S.
neither recognizes nor negotiates with the Southwest Africa
Peoples' Organization (SWAPO), a major terrorist group, the U.S.
does not support the '"complete elimination of the remnants of
colonialism and racism" in southern Africa. Of course, for many
years, the United States has voiced its opposition to colonialism
and racism, including Soviet and Soviet backed neo- -colonialism in
Afghanistan and Southeast Asia. But DPI, in radio broadcasts and
documents, continues to depict the U.S. as one of the main stumbl-
ing blocks to the end of colonialism.

28  United Nations Radio Service, PERSPECTIVE EIGHTY-THREE, No. 21, May 25,
1982.
29 7Tbid.




15

There were so many complaints about imbalance in the DPI's
United Nations Today-1982. (Suggestions for Speakers) that a U.N.
Sécretariat spokesman indicated that Undersecretary-General
Akashi had "conveyed his dissatisfaction at the lack of balance
in some of the contents" and had ordered it to be rewritten. Yet
it was not revised and some 60,000 copies in English, plus those
in French and Spanish were distributed by the United Nations' 64
Information Centers. Several diplomats at the U.N. have suggested
that Soviet control of the DPI's External Relations Division had
ensured publication despite Akashi's objections.:

Criticism of the apartheid policies in South Africa and of
the continued problems of achieving Namibia's independence are
fully justified, and the U.S. Mission to the U.N. works extensive-
ly with U.N. organs to bring Namibia independence and to end
racial discrimination in South Africa. But there would be no way
of knowing this from DPI's products. Through its unbalanced
approach, DPI has not helped the efforts of the United States and
other countries at the U.N. to resolve these issues.

The Middle East

Nothing characterizes DPI's coverage of the Middle East
issue so much as its campaign against Israel. The October. 1982
issue of U.N. Chronicle, an official DPI publication, for example,
reported on Israel's operation in Lebanon. The Israeli forces
are depicted in shrill pejorative terms, whereas action by the
Palestine Liberation Organization was reported in studiously
neutral terms. Examples: in covering the U.N. debate on the
Israeli operation, DPI states: "A number of speakers compared
Israeli actions in Lebanon--where it was accused of carrying out
a 'genocide' of Palestinian and Lebanese people--with the crimes
of Nazi Germany."3? A picture of Damur, Lebanon, is captioned:
"The town had 16,000 people in early June. A month later only
ten people remained in its ruins." The truth was that the town
had been destroyed in 1976, when the PLO killed hundreds of its
Christian inhabitants.3! This "error," which was never corrected,
was distributed worldwide in an official DPI publication.

DPI has prepared or displayed poster and photographic exhibi-
tions which have implied strongly that Israel alone has been
responsible for the plight of the Palestinian people. One 1983
exhibit, shown at the U.N. in New York, was so starkly anti-
Israeli that it was removed by the Secretariat within hours of
its installation at the request of Israeli Ambassador Yehuda
Blum. Yet an official of the DPI admits that this and other
exhibits continue to be distributed to U.N. Information Centers
around the world.

30 United Nations Chronicle, October 1982, p. 18.
31 See Juliana Geran Pilonm, "The United Nations' Campaign Against Israel,"
Heritage Foundation Backgrounder No. 271, June 16, 1983, p. 9.




16

In his interviews with The.Heritage Foundation, Akashi
declined to comment whether the U.N. treats Israel unfairly. He
did, however, admit that he sometlmes has sleepless nights over
the exhibits presented by the U.N. in celebration of Palestinian
Solidarity Day. Asked what he would do differently, Akashi
replled "You'll be very surprised how little power I have."

This is also the impression of some diplomats who have indicated
that Akashi may be manipulated by members of his staff sympathetic
to the PLO against Israel.

Problems of Economic Development

In dealing with the world economy, DPI has a strong bias
against free market solutions and in favor of the model offered
by the centrally planned economies of Eastern Europe and the
Soviet Union. This is demonstrated in DPI's enthusiastic support
and promotion of the U.N.'s New Internatlonal Economic Order
(NIEO). .

DPI also endorses the U.N. argument that the problems of the
world economy have been exacerbated by multinational corporations.
In a 1982 issue of the DPI/U.N. University publication, Develop-
ment Forum, the Department printed an article which maintained,
among other claims, that "the unprecedented TNC (transnational
corporatlon) penetration of the world economy has become a 1ead1ng
catalyst in the global crisis of mounting unemployment, inflation
and stagnation." DPI ignores the overwhelming evidence that
the private sector, partlcularly the multinational corporations,
has provided developlng countries greater access to world markets,
and develoged new job opportunities in the countries where they
invested.?

Other arguments are presented in favor of the NIEO, and
against the free enterprise system and the multlnatlonals in a
recently publlshed DPI document, World Concerns and the United
Nations. This document is to prov1de teaching units for primary
and secondary schools and for teacher education. It presents a
heavily biased teaching unit for Grades 10-12 (ages 15-18) on
"Developing the World We Want: A Model U.N. Meeting on the New
International Economic Order (NIEO)," which calls for an end to
the "vicious cycle" of staggering price increases and dropping
output in the developing world, and the implementation of "addi=-
tional financial flows" and "an entirely new range of international
economic ground rules."3% This document's pro-NIEO rationale

32

a3 "The Ever-Grasping Drive,'" Development Forum, November 1982, p. 3.

Address by Paul Belford, Director, International Issues Analysis, Inter-
national Division, Pharmaceutical Manufacturers Association, to a Workshop
on "Third World Development, U.N. Economic Agencies and U.S. Business,"
International Chamber of Commerce.

U.N. Department of Public Information, World Concerns and the United Nations
(Model Teaching Units for Primary, Secondary and Teacher Education), New
York, 1983, p. 146. This document is based on the work of participants

in the U.N. Fellowship Program for Educators (1975-1981) and the UNESCO
Associated Schools Project.

34




17

ignores the development successes achieved by such countries as
Taiwan, Malaysia, Singapore and the Ivory Coast which have avoided
adopting the disastrous economic policies of the centrally planned
economies of the Soviet Union and other states within the Communist
bloc.

Peacekeeping

In the document Images and Reality, the DPI poses questions
and attempts to provide answers on the "management, finance and
people" of the U.N. system. In answer to the question: "what
are Peacekeeping operations and how effective have they been?"
DPI provides the reply:

The peace-keeping activities of the United Nations have
certalnly been éffectlve in preventing the renewal of
hostilities and in containing conflict 51tuat10ns in a
number of sensitive areas of the world.3

DPI fails to explain, however, how it measures U.N. effective-
ness, for the U.N. has not been able to effectively keep the
peace in a world which has seen 140 conflicts since 1945 in which
approximately 10 million people have died. No mention is made,
moreover, of the lack of discipline and effectiveness in many
national contingents of U.N. peacekeeplng operatlons where U.N.
troops were found to have assisted various terrorist elements,
particularly the Palestine Liberation Organization in Lebanon and
the Golan Heights.

CONCLUSION

The Department of Public Information has become more than
"just an agency promoting "an informal understanding of the work
and purposes of the U.N. among the peoples of the world." It has
become a source of propaganda to further the U.N.'s anti-Western
and anti-free enterprise ideology.

The DPI also has become a powerful articulator of the U.N.'s
double standard which gives favored treatment to the PLO, SWAPO
and a handful of other groups, while overlooking outrages committed
by socialist and communist nations. Not only does this waste DPI
resources and undermine the credibility of the United Nations,
but also seems to provide a U.N. sanction, by its silence, for
some of the world's worst contemporary violations of political
and human rights.

DPI further has borne the double standard and spread its
biases beyond the walls of the Secretariat building by openly

35 U.N. Department of Public Information, Image and Reality, New York,

October 1983.




18

buying influence and publlclty in the world media, by carrying
out an advocacy campalgn for the U.N. through the 64 U.N. Informa-
tion Centers, and by directing non-governmental organizations
associated with the Department to lobby before the U.S. Congress.

Last, the DPI has assumed a role as "defender of the faith,"
while str1v1ng to protect the U.N. from all criticism, castigat-
ing those who would criticize the U.N. organization for whatever
reason, and defending the U.S. role in that organization by
presenting inaccurate and misleading .data on the U.S. voting
record at the U.N.

While the DPI's activities are circumscribed by the priorities
of the General Assembly, the DPI, and particularly Undersecretary-
General Akashi still can recommend some programs and advise
strongly against others. He may inform the General Assembly that
some programs cannot be carried out because of budgetary con-
straints, or because they are unbalanced and unfair, or because
they will alienate those who are asked to pay for them. Some
U.N. d1plomats maintain in private that Akashi has tried to do
this in consultation with the Assembly and its various committees,
for example, the Committee on the Inalienable Rights of the
Palestinian People. They regard Akashi as a man of high integrity
who personally must be very displeased by much of what DPI does.
Yet he ultimately must bear responsibility for DPI's record.

I1f Akashi is intent on making the Department of Public
Information an agency which does not merely publicize and promote
the U.N.'s double standard, he must stand up to those who use his
organization for such promotion and for the furthering of anti-
Western ideas and values.

The U.S. already has bequn a fundamental reappraisal of its
role within the U.N. and the review has had results. President
Ronald Reagan, for example, has notified UNESCO that the U.S.
intends to withdraw from participation in that body on December
31, 1984. - The U.S. also is reconsidering its participation in
the International Fund for Agricultural Development (IFAD), an
agency based in Rome that fails to meet its goal of assisting
small farmers in the poorest countries. Beyond this, however,
Washington must review U.S. support for the informational activi-
ties of the U.N. Secretariat, and particularly for the DPI.

In the State Department Authorization Act for FY 1984-1985,
P.L. 98-164, Congress has asked the Executive Branch to conduct
an immediate review of U.S. participation in the U.N., and to
make recommendations based on the review. The report, which is
due to Congress by June 30, 1984, should ‘evaluate the role of DPI
in the U.N., and how that role affects the "importance of the
U.N. in fglfllllng the policies and objectives of the United
States."3

36 U.S Congress, State Department Authorization Act for FY 1984-1985, P.L.

98-164.



19

Before this report is completed, the Congress should demand
that the U.N. cease all promotion of lobbying activities before
Congress, and all support' for non-governmental organizations
which participate in such activities. Congress should stop all
U.S. funding of DPI activities that promote the interests of the
Palestine Liberation Organization, SWAPO and other terrorist
groups.

The U.S. should also seek the-support of other states within
the U.N. to change the rules by which the DPI distributes its
publications- and press releases, particularly to the U.N. Informa-
tion Centers and the non-governmental organizations. The U.S.
should seek to ensure that, if DPI distributes material based on
a General Assembly resolution requesting that information on a
particular topic be "made available," it does so only for those
resolutions that are either adopted without a vote or on'the
basis of consensus--that is, resolutions that reflect the views of
all member states of the U.N. Since around one-third of all
General Assembly resolutions are adopted without a vote, this
would give DPI the opportunity to distribute information that
truly reflects the views of all member states of the U.N. and to
avoid publicizing information on issues that were voted on by the
General Assembly only after heated debate, and not approved by
all member states. :

If the DPI is not willing to end these activities; to offer
a more balanced and unbiased interpretation of policies and
events; and to demonstrate an ability to order priorities and
accurately measure program effectiveness, the U.S. Congress
should vote to withhold a portion of its annual contribution to
the U.N. Secretariat in an amount commensurate with the U.S.
portion of the DPI annual budget.

Roger A. Brooks
Roe Fellow in United Nations Studies
United Nations Assessment Project



