Monopoly, Corruption, and Greed:
The Problem of Public Television

By Laurence Jarvik

At this moment,* the public telecommunications act of 1991 is on hold in the United States
Senate, keeping 1.1 billion dollars out of the hands of the Corporation for Public Broadcasting.
Last week, New York Newsday suggested several reasons for this hold, unprecedented in the his-
tory of public broadcasting.

First, it cited a desire to punish what it called “the so - called liberal wing of public TV exem-
plified by Bill Moyers and Frontline.” Second, it claimed the hold was placed to punish Nina
Totenberg, the NPR reporter who reported Anita Hill’s charges against Supreme Court Justice
Clarence Thomas. The article pointed out that the hold went on seven weeks after the hearings
were broadcast. Finally, Newsday cited the scandal surrounding the Independent Television Ser-
vice, which was earmarked to receive $24 million dollars in the 1988 reauthorization, yet has not
produced one minute of television programming to date. ITVS has spent lavishly on overhead,
however. It has reportedly expended $1.5 million dollars to oversee the awarding of $2.6 million
in grants for announced projects.

A recently announced list of planned ITVS projects with titles like “Endangered Species: The
Toxic Poisoning of People of Color” and “Warrior: The Case of Leonard Peltier”” was the spur
for aWall Street Journal editorial asking for “a good explanation” of “why federal money should
underwrite efforts such as ‘Citizen Dhoruba,’ a documentary extolling the virtues of a former
Black Panther convicted of shooting two New York policemen.”

The editorial suggested the reason was partisan politics: pressure from Representatives Wax-
man and Markey, powerful Congressmen whose influence led to the establishment of what the
Journal calls “a vanity press for the film-making wing” of the Democratic party. The Journal
concluded that this Congressional effort to give millions of dollars to politically connected
filmmakers “says as much as ever needed saying about the dangers of government control of in-
formation systems.”

This apparent abuse of power has had an immediate result in Congress. Congressman Dick
Armey of Texas recently announced he will be introducing legislation to “zero out” the Corpora-
tion for Public Broadcasting. He has sent a “Dear Colleague” letter announcing his move to
fellow Congressmen and included a copy of the Wall Street Journal editorial about the ITVS
scandal in his mailing.

The direct role played by partisan politics in public broadcasting has highlighted the basic
problem of having a government supported television network dependent on Congressional allo-
cations for its lifeblood. So long as Congress pays the bills for public television, infuriated
members of powerful committees will be tempted to interfere with what is produced and broad-
cast.

Laurence Jarvik is a Bradley Resident Scholar at The Heritage Foundation,
*He spoke at The Heritage Foundation on February 25, 1992.
ISSN 0272-1155. ©1992 by The Heritage Foundation.



And so long as the Corporation for Public Broadcasting is accountable for the expenditure of
tax monies, it will be involved in programming. Long before he arrived at the Supreme Court,
Justice Antonin Scalia spoke about the problem of public broadcasting in a 1973 panel discus-
sion recorded in Harry Ashmore’s book about the television industry Fear in the Air. Contrary to
the conventional wisdom at the time, which held that a centralized PBS was a necessity, Scalia
pointed out that there were alternative structures possible, and said PBS “could set up a system
or systems without having the whole thing in control of one centralized network.”

Scalia noted the irreconcilable conflict between fiscal responsibility and the First Amendment
in any government funded media effort. He said: “I find here people who profess to be deeply
concerned over the problems of government control of the media but who also ardently support a
scheme to establish a national television network, with a centralized system of news and public
affairs programming that is dependent on the government for its operating income.

“The fact that we can talk about more independence for the press on the one hand, and on the
other hand say, but what we really need is a government-funded national news operation, strikes
me as wild. It is just wild...If you are going to have CPB in charge, then CPB is going to take
the responsibility. I think that is inevitable.”

The conflicts within the system have never been resolved. Indeed, as the public television mo-
nopoly has withered over time, the infighting between warring factions has grown more intense.
The reason for this conflict is directly related to the birth of public broadcasting in the age of the
monopoly of television networks.

MONOPOLY

The present system of public broadcasting was designed in the 1960’s, when the three major
networks had a monopoly on national programming in this country. With the cooperation of
ABC, NBC and CBS, who did not want competition for advertising dollars, the Public Broadcast-
ing Service developed into a non - competitive “niche” programming service, filling the cracks
in the schedule without threatening network market share.

In 1967, the Camegie Commission on Educational Television had defined the mission of what
would become the Corporation for Public Broadcasting in Public Television: A Program For Ac-
tion. The report provided the specific rationale for the Public Broadcasting Act of 1967. It stated:
“Public Television...includes all that is of human interest and importance which is not at the mo-
ment appropriate or available for support by advertising and which is not arranged for formal
instruction.” The original definition prohibited both instructional television and sponsored pro-
gramming as inappropriate for public television.

Thus, from the outset public television was seen as a creature of the network system, filling a
broadcast schedule left unfilled by mass media in 1967. The non-competitive nature of public
television was built into the very definition of the service. Public broadcasting was, in many
ways, serving to protect the network monopoly from the threat of a cable future of hundreds of
specialized channels.

Given the tremendous expense of operating a television broadcasting system in the 1960’s, it
was thought that only regulated monopolies could provide the economies of scale necessary for
national television service. Newton Minow’s condemnation of commercial television as & “vast
wasteland” was seen as justification for the government to support what FCC Commissioner
Duggan has recently called a “high-minded” alternative to pedestrian fare catering to the lowest
common denominator of the American mass audience. In the words of the Carnegie commission



report, public television would provide “a civilized voice in a civilized community” as an alterna-
tive to mindless network programs. :

Posed in such altruistic and educational terms, offering the promise of uplift and enlighten-
ment, the Public Broadcasting Act sailed through Congress and became law on November 7,
1967. The Corporation for Public Broadcasting began business with a mission of promoting the
greatest achievements of Western Civilization to the American public.

Today the situation in the broadcasting industry has changed. With the breakup of the network
monopoly and the advent of cable to the extent where today approximately 90 percent of Ameri-
can homes are passed by cable lines, fewer and fewer types of programming meet the original
definition of public television—because advertising and commercial services are providing more
and more types of programs.

Much of this advertising and sponsorship has actually gone to public television. Yet, in order
to preserve the privileges of their 1960’s-style monopoly status, public television has been trying
to finesse the issue of advertising and sponsorship, the complete rejection of which is the only ra-
tionale for government support given in the original Camegie Commission report.

This reliance on a monopolistic tradition in television has led to a corrosion of the original ide-
als of the public broadcasting enterprise and has contaminated the entire structure of public
broadcasting. Four years ago, producer Frederick Wiseman—whose award winning films include
"Titicut Follies," "High School," and a recent portrait of Aspen, Colorado—testified before the
Senate Communications Subcomittee regarding the Public Telecommunications Act of 1988. He
told the committee there was a cancer at the heart of the public television system in this country
because of the process utilized by the Corporation for Public Broadcasting to award grants.

He warned: “Public television is a mess. The fact that it is a mess is not a secret. Everybody
knows. What is strange is that nothing is done about it. People working in public television seem
to be incapable of taking corrective action. They are stuck protecting their own baronies, and bat-
tles over turf occupy time and energy that should go into programming.”

He also said: “The result is that quality, which should be the only criterion, is the least rele-
vant consideration in programming. Personal politics, the buddy system, jealousy, and pop
ideology dominate the panel’s deliberations.”

Wiseman concluded: “Make no mistake. These are not just my parochial views reflecting my
narrow self-interest. They are widely shared by station presidents, managers, and programmers,
as well as by independent filmmakers. There are differing views about what might or should be
done. But there is a wide consensus on the failure of the present system.”

Wiseman suggested that public television be reformed along the lines of the English Channel
Four—which, although Wiseman did not emphasize the fact in his testimony, is a private com-
mercial channel supported by advertising sales. Wiseman noted that “most competent
professionals would not consider working in public television in its present form™ and called for
a drastic re-organization which would emphasize personal responsibility and accountability on
the part of PBS and CPB employees.

Partly as a result of Wiseman’s testimony, and the lobbying efforts of numerous groups, a re-
organization of public broadcasting began in 1989. As part of this effort, CPB would concentrate
on long-range planning, programming decisions were centralized at PBS under Chief Program-
ming Executive Jennifer Lawson, and the Independent Television Service was established to
generate work by independent producers.

However the Public Broadcasting Service—despite (or perhaps because of) its new “program-
ming czar’—has failed to secure a number of important programs for its national program

3



service. It failed to generate any programs at all from the now scandal-marred Independent Tele-
vision Service. A grant from the Markle Foundation to cover the 1992 elections collapsed and
instead went to Ted Turner’s private cable channel, CNN. When Texaco announced a new per-
forming arts showcase at a Los Angeles press conference hosted by NEA chief John Frohnmayer
it was for the Bravo cable channel. The BBC proclaimed that it would showcase its programming
on cable channels such as Bravo and A&E. Ted Turner scored another coup by presenting David
Attenborough’s spectacular new animal series “The Trials of Life.” And in an ittem which should
greatly interest Washingtonians, Fox Television announced it had hired P.J. O'Rourke handle its
1992 election coverage.

It is clear that deprived of its monopoly status for providing cultural program, and deprived
by ideology and statute of potentially vast revenues from advertising sales, public television sim-
ply cannot compete in the long run for the quality of talent necessary to produce and present
quality television.

CORRUPTION

In addition, the business and programming practices of public television executives are ham-
pered by an overly bureaucratic system and conflicting mandates from Congress. Without a clear
sense or mission and without the incentive of an honest profit motive, the temptation to squeeze
advantages out of inflated overheads and “insider trading” is a matter of real concern. Despite
some improvements in management since 1988 public television is still, in Wiseman’s words, “a
mess.”

For example, the Corporation for Public Broadcasting has been unable to fully supervise the
local recipients of Community Service Grants in the same way it has been unable to prevent or
remedy the ITVS scandal.

Public television’s franchise of upscale and educated viewers allowed stations to use the reve-
nues from pledge weeks and “non-commercials” for all sorts of curious things without direct
accountability to the public. A 1987 TV Guide article quoted producer David Stone. “Look
around WNET. See the offices and modular furniture, the decor, and you’ll see how much has
been put into the outward trappings and how few facilities there are for the actual production of
television programs.” Like the profligate monopoly-era networks which gave them birth, the non-
commmercial public televsion stations had a lot of overhead. Stone estimated that the overhead
charges could reach as high as 40 percent at some stations, a fact not well-known to most donors.

But using donations for fancy offices and other perks is just the tip of the iceberg. There is the
appearance of impropriety in programming practices, as well. Another somewhat peculiar public
television practice is what stations call “re - versioning.” In this, a foreign documentary pur-
chased, for example, from the BBC in what is called a “co-production”—but is most often a
direct sale since BBC contracts rarely allow more than ten minutes of a program to be changed
from the British version—is stripped of its English commentary at an American station such as
WGBH in Boston. Then, an American narrator adds an American-accented commentary instead
of the British one. Frequently there are some slight edits in the picture. When the program is
broadcast, hypothetically on a series such as “Frontline” or “Nova,” the audience is unaware of
the foreign origin of the show except for a discreet credit at the end of the broadcast. The casual
“tune-in” viewer has no idea the show was made by the BBC. In a sense, the presenting stations
are trying to claim credit for production work they have not done by changing the soundtrack.
Overhead costs of this type of simple translation from English English to American English
sometimes run as high as $100,000 an episode. Certainly not the best use of scarce production
funds.



Most notable of all the routine deceptive practices of public broadcasting is the sale of com-
mercial air time on what is supposedly a non-commercial service. This is not a new phenomenon.

In 1983 Michael Kinsley called attention to the ridiculousness of public television claiming to
be non - commercial in a Harper’s article entitled “None Dare Call It Commercial.”

He wrote, perceptively: “It’s really a miracle, when you stop to think about it. Like the virgin
birth. Like turning water into champagne, drinking it, and having it too.

“The spectacle of this old hooker [public broadcasting] announcing that she has discovered a
method of going all the way without losing her virginity is pretty comical, because there’s noth-
ing especially non-commercial about public television...in many ways public broadcasting is
more ensnared in commerce than the so-called commercial networks.”

In his very droll article, Kinsley went on to cite a fundraising letter from New York’s Channel
13 which offered him, for the sum of 50 dollars: “The Thirteen Tote Bag. Carry it proudly. It’s
the tote with the most cachet in town.” In addition to mocking the hype and commercialized
snob appeal of public broadcasting, Kinsley chided Channel 13 for its auction, which in 1983
spent 1.3 million dollars to raise 1 million in pledges.

He also savaged the dishonesty of pledge-week fundraising pitches. Kinsley argued: “The
place where the veneer of non - commerce is so thick that you can see right through it is in the
production and financing of the major PBS network shows. Though they like to scare you during
pledge week by saying that your favorite shows, such as ‘Masterpiece Theatre,” will go off the
air unless you send in money, these shows in fact generally cost PBS nothing...Because under-
writers supply them for free.”

Herb Schmertz, who headed Mobil’s public relations efforts, was just as blunt. He said that
the use of “Masterpiece Theatre” during pledge weeks was clearly deceptive and misleading.
“It’s not truth-in-advertising,” Schmertz stated. This sort of institutionalized deception in public
broadcasting fundraising sets a pervasive moral tone which cannot help trickle down, Watergate
style, throughout the system. And unfortunately, there are many abuses which have made their
way into newspapers (and undoubtedly others which have not).

For example, in 1990 the head of Jacksonville station WJCT was reportedly forced to resign
over a scandal involving the misuse of auction funds. Apparently he was accused of personally
profiting from the annual fund-raiser and pocketing proceeds donors thought went to the station.

On a larger scale, Pittsburgh station WQED—one of the largest in the public television system
—became the focus of a multi-part newspaper investigation of station finances revealing, among
other questionable practices, that station president and CPB Board member Lloyd Kaiser (whose
company car was reportedly a Mercedes) had been receiving salaries from both the non-profit
corporation and for-profit entities contracting with WQED. Unable to get certain financial infor-
mation from WQED, a reporter requested documents from the Corporation for Public
Broadcasting, including records of a rumored fraud investigation. Her request was denied. In the
published story, CPB chairman Marshall Turner was quoted as telling the reporter: “There are
some things the public doesn’t need to know.” The Post-Gazette headline read *“Station is Wary
With Financial Data.”

The revelations published in the Pittsburgh paper produced strong reactions against public
television among the general population. One published letter to the editor from Rich Kienzle of
Greensburg, Pennsylvania—entitled “Publicly Disgusted”—showed that the anger was not only
at allegations of financial misconduct, but also at the arrogance and condescension of the public
broadcasting establishment’s attitude towards the very audience it was supposedly serving.



Kienzle wrote: “Congratulations to the Post Gazette for exposing WQED President Lloyd
Kaiser’s ego-powered, troubled empire...Kaiser believes Pittsburgh viewers don’t pledge be-
cause this is a blue collar, aging, underpaid and undereducated region. What a shrewd way to
encourage donations. Tell people that despite the region’s high-tech industries, sophisticated
health care facilities, and universities, they’re too old, poor, and dumb to understand QED. Can
you say ‘elitism’ boys and girls?"

“Did Kaiser ever consider that people don’t donate because of WQED’s lousy
programming? Aside from children’s shows, it often seems like ‘Pee Wee’s
Playhouse’ for would-be intellectuals. Viewers respond to quality PBS shows
like “The Civil War,’ but WQED and WQEX while downplaying local shows
offer Lawrence Welk reruns, bad British soap operas, bizarre discussion
programs and a glut of dull how-to shows.”

“Former Corporation for Public Broadcasting board member Richard
Brookhiser is right. No one scrutinizes public television because it is presented
as virtuous. During pledge breaks pompous QED staffers patronizingly remind
us of public TV’s superiority as they beg money and hawk trinkets like TV
evangelists. I don’t feel government belongs in broadcasting. The private sector
can provide quality programming. They do it on CSPAN, the Discovery
Channel and the A&E Network, without all the self-righteousness.”

The mess at WQED reported by the Pittsburgh Post Gazette was not the only problem in the
system. Even more serious trouble than a newspaper expose was brewing for public broadcast-
ers. In early 1991 the FCC dramatically punished misconduct by San Francisco’s public station
KQED, one of the most highly regarded stations in the system. KQED was stripped of its license
for sister station KQEC because in the words of the FCC decision: “KQED committed serious
misconduct by lacking candor about and misrepresenting the reasons for deactivating KQEC be-
ginning in January 1980. The Commission found that KQED’s board of directors adopted a
resolution authorizing the deactivation of channel 32 as a means of this approach knowing that
the commission had previously expressed disapproval of prior action by KQED deactivating
channel 32 for budgetary reasons. Because the Commission found that KQED committed serious
misconduct, it denied renewal of KQEC.”

In other words, the FCC found that KQED had taken KQEC off the air for long periods of
time in order to save money despite having been warned not to do this by the FCC itself, and
then misrepresented the situation to the FCC.The charge of misrepresentation is among the most
serious that the FCC can bring, and license removal is one of the most serious penalties the FCC
can deliver. So serious is it that it reflects on the character qualifications of the license holder to
serve the public “interest, convenience, and necessity” as mandated by the Communications Act
of 1934. If a station is found to be lacking in good character, if it is found to be a knave, under
law it has no right to any broadcast license.

KQED was not found to be quite that bad, and so was not stripped of all its licenses. Nonethe-
less, the FCC held that this was a case where good programming did not mitigate the effect of
lack of candor with the FCC and warned KQED “although the denial of KQED’s other licenses
is unwarranted on this record, we expect KQED to take whatever steps are necessary to ensure
that no further misconduct occurs. In this regard, we will carefully scrutinize any indication that
further misconduct has occured in the operation of those stations.”



On February 13, 1992 I wrote to CPB general counsel Paul Symczak to inquire as to whether
the CPB—in its role of supervising the community service of local public broadcasting stations
—ever exercised oversight relating to the “misrepresentation” found by the FCC as part of the
$2 million dollar Community Service Grants provided annually to KQED. As of this date, I have
received no reply. However, I did get a phone call from Marshall Turner, present chairman of the
CPB board and formerly a board member and at one time Chairman of the Board of KQED. He
told me that his position was that “the FCC was wrong and KQED was right.”

When I asked him why he did not fight the decision in court, Turner replied that KQED had
lost the case based on what he called “a nit.” KQED, having spent a million dollars on the case
apparently did not feel that such a small money-losing station was worth spending any more
money on. Turner declined to provide any documentation of his role in the case as a former
KQED board member. He maintained he was not personally involved and referred me to Tony
Tiano, KQED'’s president, who was unavailable—reportedly travelling in China.

A source at the FCC offered a different interpretation of the case. He argued the decision by
the FCC had been Solomon - like in wisdom. The baby had been divided and the smaller station
taken away, while KQED’s major license remained intact. If KQED chose to fight the decision
in court, the station stood a good chance of losing all its licenses because the character clause of
the Communications Act of 1934 could be interpreted more strictly in such a way that KQED
might be found totally unfit to hold any broadcasting license whatsoever. By accepting the FCC
decision, despite the egg on its face KQED minimized its risk of a draconian outcome.

Yet how is it that no one at CPB saw the problems at KQED coming before the FCC stripped
the KQEC license? And how could a public broadcaster even think to risk its good reputation for
high mindedness by a low-minded “lack of candor’ with the FCC?

Perhaps one cause of such problems in public television is the incestuous nature of a system
described by former PBS President Larry Grossman as “a system no one in the outside world un-
derstands or can penetrate. It is a system that ensures that public television will remain mired in
second-class status with a top-heavy, expensive and stifling bureaucracy, a handicap in attracting
or retaining truly creative and talented people and an incapacity to make timely program deci-
sions.”

Overly insulated from contact with the outside world, protected by powerful politicians from
intense scrutiny, the hothouse environment of public television encourages cronyism, favoritism,
and even deception—perhaps even self-deception.

Despite the organizational changes made since 1989, Grossman’s statement, like Wiseman’s
earlier one, remains true. In the public television system, the insiders wear many hats despite nu-
merous rules and guidelines designed to prevent conflict of interest. They sit on a system of
interlocking boards of directors that govern organizations with extremely complicated financial
arrangements practically impervious to outside scrutiny.

For example, Henry Cauthen, head of South Carolina Educational Televison, sits on the board
of the Corporation for Public Broadcasting, and the board of the Public Broadcasting Service,
and the board of the Public Television lobbying group America’s Public Television Stations, and
the board of Public Television Playhouse—the production company for American Playhouse—
and the board of the American Documentary, Inc., producer of the controversial documentary se-
ries "P.O.V."

Sharon Rockefeller is the wife of a sitting United States senator active in Democratic Party af-
fairs, sits on the board of both CPB and PBS and is also president of WETA. In a breathtaking
political move that transcends even traditional cronyism, according to The Washingtonian, Rocke-



feller chaired the WETA search committee for a new president—and she then used the post to se-
lect herself for the job.

Henry Becton, whose station WGBH presents “Masterpiece Theatre” and “Mystery!,” also sits
on the board of the supposedly independent “American Playhouse.” His station presents the doc-
umentary series “Frontline,” and he also sits on the board of directors for “P.0.V.,” supposedly
an independent and alternative documentary series.

Clearly such interlocking directorates present the appearance of conflict of interest, and must
surely play a role in the apparent lack of competition for drama, documentary and other pro-
grams in public broadcasting.

Even the so-called “independents” pretending to be outside the system participate in the
magic circle of PBS bureaucracy in the traditional manner. Lawrence Sapadin is Managing Di-
rector for “P.0.V.,” the New York based documentary series, while simultaneously serving as
Chairman of the Board for the scandal - marred Independent Television Service headquartered in
St. Paul, Minnesota. Marlon Riggs, who made controversial documentaries such as*Tongues Un-
tied” and is supposedly an “alternative” voice, is funded by both “P.0.V.” and ITVS. He also sits
on a program advisory board reporting to Chief Programming Executive Jennifer Lawson at
PBS.

The Corporation for Public Broadcasting also pays thousands of dollars a year to Current—
the trade journal of the public broadcasting industry, which is owned by a cartel of public broad-
casting stations.

GREED

The desire for public television to increase its income while maintaining its halo has led to
many stations developing a split personality. The non-profits create for-profit subsidiaries to
raise money and subsidize their overhead. This sometimes results in big business for-profit sub-
sidiaries by the non-profit PBS and NPR stations. For example, Minnesota Public Radio reports
grossing $77 million from the operation of its for-profit trading company which manages two
mail-order catalog businesses: Wireless and Signals. Signals is managed under contract to Boston
station WGBH. The Minnesota broadcaster recently bought a Minneapolis radio station from the
commercial sector for $12 million dollars with some of its profits, a move opposed by Jim
Wychor of the Minnesota Association of Broadcasters, who accuses Minnesota Public Radio of
unfair competition for advertisers.

Many other stations and public broadcasting institutions run for-profit businesses. Here in
Washington, DC, WETA owns WETACOM, a commercial provider of telecommunications ser-
vices. On a national level PBS has PBS Enterprises, whose PBS Home Video line grossed $30
million last year. PBS Enterprises provides teleconferencing and satellite data services for clients
such as Bell and Howell and Post-Newsweek. PBS has also announced joint ventures with cable
operators such as the Discovery Channel.

New York’s Channel 13 presents “The Charlie Rose Show” in partnership with The Learning
Channel. Such public-private deals are not uncommon, and continue to spread throughout the
system. For example, “American Playhouse” had a deal with Warner Brothers for “Stand and De-
liver.” “The Civil War” was distributed in a deal with Time-Life, now a division of Time-
Warner.

Most famous among those who know how to work the PBS system for profit is Bill Moyers.
He heads his own for-profit company called “Public Affairs Television Inc.” It occupies office
space at New York’s Channel 13 for an undisclosed rent. When Andrew Feguson wrote his New

8



Republic expose “The Power of Myth: Bill Moyers’ Liberal Fraud” he was unable to determine
the extent of Moyers’ income from public television, writing “the flow of funds within the her-
metic world of public TV is one of its tightest secrets.”

When I wrote to Moyers myself requesting information on his use of tax money, I received a
short reply stating “PAT [Public Affairs Television, his company] is an independent privately -
owned production company—like so many others in the field—and our business affairs are none
of your business.” Moyers later told the Los Angeles Times that he had raised $15 million dollars
for Public Affairs Television, from a variety of sources.

David Horowitz has termed the system used by Moyers and others in public broadcasting “re-
verse money-laundering.” In one case he found Moyers had provided his private company with 4
million dollars from the MacArthur Foundation through a process where funds were cleansed of
their non-profit character through a complicated—and perfectly legal—series of pass throughs.
In the MacArthur case, he described Moyers operation like so:

“How do you do this? By having your private company, Public Affairs
Television, not take the money directly from MacArthur. Instead, you get them
to earmark the money for you, but to pay it to public stations WNET and
WTTW, which are non-profit, tax - exempt institutions. Unlike your company,
they have no shareholders who might profit personally from the investment of
philanthropic capital. WNET and WTTW then hire you as a private entity, on a
for-profit contract basis. Thus the same capital, which was not supposed to be
available for profit making companies (like yours) or to enrich private
shareholders (like you) is made available for just that purpose. It is all perfectly
legal. And perfectly immoral.”

CONCLUSION

Moyers is forced to conduct the type of enterprise described above because of the structural
flaw of public television’s ban on advertising and commercialism. Moyers and other public tele-
vision producers such as Ken Burns do in fact sell books and videocassettes through public
television—directly through so called “book tags” and indirectly as a result of the publicity
given by the shows themselves. Yet because of the officially non-commercial status of Public
Broadcasting, such a reality must be denied, and public television cannot allow market forces to
generate greater revenues for the system. An almost Soviet-style black market is the result, com-
plete with Orwellian Newspeak. Sponsors are called “underwriters,” spot advertising is called
“enhanced underwriting,” and the profiteers in this closed system pretend to do charity work.
Worst of all is the pattern of institutionalized deception and stonewalling which results on the
part of Public Broadcasting executives, stations managers, producers, and funders in order to pro-
tect from public scrutiny a system which, as Justice Scalia has pointed out, is a living
contradiction.

The sad history of apparent monopolistic practices (even as the real monopoly of public televi-
sion vanishes with cable, satellite, videocassette), the manifest corruption of the non -
commercial ideals, and rampant greed in exploiting the system will only be broken when public
broadcasting is privatized.

Hodding Carter, certainly no conservative critic, once said to New York Magazine’s Edwin Di-
amond of PBS: “It’s the perfect American screwed-up system, combining the worst of both
worlds”—bureaucratic Washington and opportunistic capitalism.” But there is a simple solution
Carter did not give. Separate the two. That will end the screw-up.

9



As Stanton Evans said: “What is needed on both sides of this debate is a further step to the
outright abolition of tax - funded television...there is really no reason to have such a system in
the first place.”

The best solution to the problem of public television is to privatize it, to sell the Corporation
for Public Broadcasting to the American Public. In that way, public television can continue to
operate on the local level much as before. The average viewer would probably not even notice a
change in the schedule the day his membership contribution became an investment in a public
company. Privatization of public broadcasting will help solve the deficit while encouraging effi-
ciency, excellence, and truly free speech in the marketplace of ideas.

The philosophical case for a true marketplace of ideas has perhaps been made best by the Brit-
ish writer Sir Kingsley Amis:

“My case,” he wrote, “is not that arts subsidies from public money are unjust because they
make the poor pay for the rich, true as that is, nor that they encourage waste in productions of
opera and dramas (though, they do) nor even that they inevitably attract ‘the idle, the dotty, the
minimally talented, the self promoters,’ as a distinguished poet put in when resigning from the
Arts Council some years ago. I say that such subsidy damages art...”

Such subsidy damages art, because, as the British author John Pick adds in his gloss on Amis:
“the artist is judged worthy of state aid by a committee,and is paid in advance. Thus the public at
large has no voice in the arts and the artist has no incentive to interest, engage, or please the pub-
lic. The artists’s main incentive is to demonstrate that his or her work is avant-garde.”

Against the view which pits artist against audience, Pick notes that: “those whose utterances
were of interest only to themselves and who could not be understood by anyone else, were once
not called ’real artists’ by most people, but were more probably thought to be mad...Nor were
painters once thought to be worthy of state support simply because nobody liked what they
painted.” The state subsidy system, argues Pick, “bestows the title of composer, painter, or poet
upon those whom it subsidizes, and plainly some state arts bureaucrats do not think that the ab-
sence of listeners, watchers, or readers seriously tarnishes their judgement.” Pick’s view is that
state subsidies harm art because what is paid for in advance is decided “at best by a committee of
well-meaning but secretive bureaucrats, or at worst by a clique, sensitive only to some prejudged
notion of what is, according their secret codes, innovative, avant garde, and new. The artist is
thus not just relieved of any obligation to interest and please at least some of the general public,
but is also encourarged to please the subsidizers by demonstrating that his work is difficult, ad-
vanced, displeasing to the majority and therefore in need of public subsidy. The bureaucrats will
generally help things along by announcing that there is nevertheless a need and an articulated de-
mand for this kind of baffling art and that it will, once subsidized and developed, attract
business, improve inner cities, bring communities together, bring the tourists in, demonstrate a
can - do philosophy, and simultaneously soothe, stimulate and educate one and all.”

The absurdity of conventional arguments for federal funding of the American public televi-
sion establishment mirrors the ludicrous nature of the British Arts Council as criticized by Amis
and Pick. The solution to the problem of public television is, as mentioned earlier, simple. In
America, as in England, allow Adam Smith’s invisible hand to pick and choose the best our cul-
ture has to offer.

L XX/

10



