Heritage Lectures

H Published by The Heritage Foundation

No. 1086
Delivered May 15, 2008

May 21, 2008

U.S. International Broadcasting on the
Frontlines of Freedom

James K. Glassman

In the days before the recent cyclone hit Burma,
state-run newspapers continued to run their weather
reports on their back pages. The usual photos of junta
generals dominated the front pages. The Burmese
meteorological service held a press conference 24
hours before the storm hit, saying that the winds were
expected to be only about 35 miles per hour. Nothing
to give its people reason for concern.

But Burmese who listened, in their native language,
to shortwave radio broadcasts from Voice of America
and Radio Free Asia, funded by U.S. taxpayers, got a
different story. They were told, starting three days in
advance of the storm, that the U.S. Navy’s Typhoon
Warning Center predicted the cyclone’s winds would
be in excess of 100 miles per hour.

As Laura Bush would later put it, “It’s troubling that
many of the Burmese people learned of this impending
disaster only when foreign media outlets such as Radio
Free Asia and Voice of America sounded the alarm.”

Troubling, but not surprising. The world has
changed since the Berlin Wall came down. Freedom,
overall, has progressed in the past 20 years, and, as
the Heritage Index of Economic Freedom shows, eco-
nomic freedom has made significant strides. But there
are still huge expanses of the planet where govern-
ments keep the truth from their citizens—even when
the truth can save their lives. Basic freedoms—
including free access to information—are being
denied by authoritarian and totalitarian regimes like
Syria, Venezuela, Zimbabwe, China, North Korea,
Cuba, Iran, and Burma.

@ A

Talking Points

» US. international broadcasting is by far the

largest public diplomacy program, reaching
the largest number of people—some 175
million per week.

More and more countries are denying their
citizens access to information through radio
jamming and Internet blocking. Our l[anguage
services are often among the very few credi-
ble sources of news and information to which
the world’s repressed peoples have access.

Independent surveys done in Burmese cities
show that nearly one-fourth of Burmese
tune in to Radio Free Asia or Voice of Amer-
ica at least once a week.

Some 28 percent of Iranian adults tune in to
VOA Persian TV at least once a week.

In Iraq, our broadcasts on TV, radio, and the
Internet attract an unduplicated weekly audi-
ence of some 12,300,000 people, or 76 per-
cent of all adults.

In Afghanistan, our broadcasts have an
impressive combined weekly reach of over
13 million people, or 76 percent of all adults.

This paper, in its entirety, can be found at:
www.heritage.org/Research/WorldwideFreedom/hl 1086.¢fm

Produced by the Douglas and Sarah Allison
Center for Foreign Policy Studies
of the
Kathryn and Shelby Cullom Davis
Institute for International Studies

Published by The Heritage Foundation
214 Massachusetts Avenue, NE
Washington, DC 20002-4999
(202) 546-4400 - heritage.org

Nothing written here is to be construed as necessarily reflect-

ing the views of The Heritage Foundation or as an attempt
to aid or hinder the passage of any bill before Congtress.

‘Hcf tage “Foundation,

LEADERSHIP FOR AMERICA



No. 1086

Heritage Lectures

Delivered May 15, 2008

Freedom House just two weeks ago issued a
report on press freedom that called the past year
one of “global decline.” A total of 64 countries, one-
third of those studied, had a press that was “not
free,” and for every advance up Freedom House’s
press freedom scale, there were two declines.
Speaking of political and civil rights more generally,
Freedom House called 2007 a “year of a notable
setback for global freedom.” This was the first time
in 15 years that global freedom had declined in two
successive years.

It is in these tough, inhospitable neighborhoods
where the Broadcasting Board of Governors oper-
ates—on the frontlines of freedom. This is a dan-
gerous business. In the past year, four BBG
journalists have been killed, several were kid-
napped, many arrested.

One of our Prague-based Iranian journalists
returned home to see her mother and was detained
for eight months. She is now out of Iran, but
trumped-up charges have been brought and, if she
does not return for trial, her 90-year-old mothers
home will be confiscated by the regime. It is com-
monplace for families of our foreign-born employ-
ees now living in Washington, Miami, and Prague to
be threatened and harassed by regimes in the
nations to which we broadcast.

An Information Lifeline

Our correspondents are in danger because they
reach over the heads of ruling juntas and similar
regimes to large audiences. In fact, I can announce
today that the total weekly audience for BBG pro-
gramming has now exceeded 175 million—up from
100 million before 9/11. Thanks to support from
Congress and the Administration, and thanks to the
great work of our broadcasters, our audience has
increased 75 percent in seven years.

But the main reason for that increase in audience,
I would venture, is that what we do is needed more
than ever. Our broadcasters provide provocative,
accurate, supportive, high-quality content. The
BBG finds a way to deliver that content to the audi-
ence. In older, simpler times, our distribution busi-
ness throughout the world was fairly simple. We put
up huge towers and broadcast shortwave radio sig-
nals thousands of miles. Those broadcasts were

often jammed, but our engineers figured out ways
around the interference.

Today, shortwave is not nearly so widespread.
We look at each target audience separately and
decide the best way to reach it—given consider-
ations of cost, geography, competition, viewing hab-
its, and politics. The means now include shortwave,
medium wave (AM), and FM radio, television
beamed by satellite or terrestrially, and Internet.

In Burma, shortwave is effective. Independent
surveys done in Burmese cities show a combined
weekly BBG reach of 23 percent of adults. That
means that nearly one-fourth of Burmese tune in to
RFA or VOA at least once a week.

Last fall, with the regime’s crackdown on Bud-
dhist monks and other peaceful demonstrators,
RFA and VOA tripled their daily broadcast hours—
amove that strategically positioned them to provide
the expanded service the current crisis has required.

RFA and VOA, meanwhile, have extended an
information lifeline to the suffering Burmese. They
have provided a steady stream of in-depth reports
on disaster relief efforts (including the junta’s inept-
itude and avarice), health and safety issues, condi-
tions in hospitals, power and water supplies,
transportation breakdowns.

Just as important, our broadcasters told the Bur-
mese that the world was waiting to provide help,
but that the regime was denying entry to aid work-
ers and supplies.

Our Burmese services illustrate what the BBG is
all about. We are a professional press that promotes
freedom and tells the world about American policy,
principles, and society. We focus on countries
where free flows of credible information are scarce
or nonexistent. We broadcast in the vernacular—
because the people we most need to reach do not
speak English.

Supporting Freedom

This speech is my first major address since
becoming the BBG chairman. Next month will mark
my first anniversary on the job. The gap is a bit
embarrassing. I have been silent for the past five
months because on December 11 President Bush
nominated me as Under Secretary of State for Public

L\
oy \

“Heritage “Foundation,

page 2

LEADERSHIP FOR AMERICA



No. 1086

Heritage Lectures

Delivered May 15, 2008

Diplomacy and Public Affairs, and I was advised to
lay low. But I now think that is not a productive way
to operate, and I am happy to be here, speaking and
later, answering your questions.

In 2003, I served as a member of the Advisory
Group on Public Diplomacy for the Arab and Mus-
lim World, the Djerejian Commission, as it was
called. I believe our report is among the best, per-
haps the best, of the 30 or so that have been done in
recent years. It was an education, but it did not pre-
pare me for the breadth and depth of work that the
BBG undertakes: 60 languages, targeting over 80
countries, 3,400 employees, another 3,000 corre-
spondents, and an annual budget of $700 million—
unquestionably, one of the largest news-gathering
enterprises in the world, and extremely important
as for-profit media abandon their international
bureaus and pare their coverage.

Yes, the BBG has a structure that can only be
called challenging and a mandate that has ambigu-
ities. But, in general, it is a focused and effective
organization that plays a key role in the overall
public diplomacy of this nation. Understand that
it is a constrained role, which perhaps is why we
are so effective.

Let me say a brief word about our organization.
The BBG has three basic components:

e The first is the broadcasters—the name brands
you recognize—the Voice of America (VOA),
Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL),
Radio and TV Marti, Radio Free Asia (RFA),
and, our newest organizations, Alhurra TV and
Radio Sawa.

e The second is the distribution and marketing
arm, known as the International Broadcasting
Bureau, which operates our network of radio
transmitters and manages our relations with
our affiliate partners around the world. One
way to think of the BBG is as a platform—a
magnificent collection of infrastructure that
extends into critical regions of the world and
can be used to promote freedom in inhospitable
places.

e The third piece is the head of agency—the
board that I chair—a nine-member, part-time,
bipartisan body of eight private citizens (four

L\
e A

Democrats and four Republicans) and the Sec-
retary of State (ex officio). Serving the Board is a
small senior staff, led by an executive director.
The Board sets priorities, allocates resources,
manages relations within the government,
reviews and evaluates the broadcasters, and
safeguards journalistic integrity.

The Board is critical to bringing communications
know-how, political savvy, and management wis-
dom to bear on the broadcasting enterprise. It is, in
fact, an excellent example of leveraging the private
sector to enhance U.S. government global outreach.
In this unusual set-up, the part-time Board mem-
bers, collectively, serve as CEO. As a result, these
governors, and especially, the chairman, are much
more active than the board members of most corpo-
rations or foundations.

Our purpose is to support freedom and enhance
understanding of the United States. We are not a
propaganda organization. Our job is to provide
news and programming that meet high standards of
professional journalism, with accuracy, objectivity,
and balance.

We emphatically do not operate in a vacuum. No
journalism does. We have a purpose. We are an
instrument of U.S. foreign policy.

The conference report on the Foreign Affairs
Reform and Restructuring Act, which set up the
BBG 10 years ago, explains the need for a firewall
between the State Department and BBG broadcast-
ers. That firewall is the Board. But the report also
clarifies that “establishing this structure is not to
deny that the broadcast entities are funded by the
United States government—quite obviously, they
are.” Nor should the structure lessen the responsi-
bility to “ensure that U.S. broadcasts are ‘consistent
with the broad foreign policy objectives of the Unit-
ed States.”

As Board members, we confer with the State
Department and other parts of government in order
to understand strategic priorities. We work closely
with the U.S. Agency for International Develop-
ment. We sit on interagency Principals and Depu-
ties Committees. We are often asked by the State
Department, as we have been lately in the cases of
Somalia, Burma, Tibet, Kenya, Darfur, and others,

“Heritage “Foundation,

LEADERSHIP FOR AMERICA

page 3



No. 1086

Heritage Lectures

Delivered May 15, 2008

to increase or initiate programming. We pay close
attention to the “foreign policy objectives of the
United States,” as the law says we must.

But the programming remains the reserve of
our journalists. We tell the truth, even if the truth
might appear harmful to U.S. interests in the short
run. Often, we hear from critics, “Why are U.S. tax-
payers paying for reports of bad news about Ameri-
ca?” Why report about Abu Ghraib, for example?
There are two answers: First, Congress and the
President have required us to work as an objective,
balanced news organization, and, second, our audi-
ence is sophisticated, and we have nothing if we
have no credibility.

John Houseman, the first VOA director (a former
colleague of Orson Welles and later Professor Kings-
field in The Paper Chase), set the tone for the next 66
years: The news that the Voice of America would
carry to the world in the first half of 1942, with war
losses mounting, was almost all bad, recalled
Houseman. “Only thus could we establish a reputa-
tion for honesty which we hoped would pay off on
that distant but inevitable day when we would start
reporting our own invasions and victories.”

Objective Journalism
Influences Audiences

VOA was founded to provide accurate and
objective news to Europeans propagandized by
Nazi Germany. RFE/RL followed at the onset of the
Soviet conquest of Eastern Europe. Radio and TV
Marti in the 1980s and Radio Free Asia in 1994
were responses, respectively, to Cuban and Chinese
communism. Most recently, Alhurra TV and Radio
Sawa have come on stream as violent extremism
has intensified.

In each case, the historical impetus for our
broadcasters has been a national security challenge,
necessitating greater support for freedom and
democracy overseas.

Our enabling legislation begins, “It is the policy
of the United States to promote the right of freedom
of opinion and expression; including the freedom
‘to seek, receive, and impart information and ideas
through any media and regardless of frontiers,” in
accordance with Article 19 of the Universal Declara-
tion of Human Rights.”

The National Security Strategy of the United
States makes the promotion and securing of free-
dom internationally this countrys first priority.
Why? “Free governments do not oppress their peo-
ple or attack other free nations. Peace and interna-
tional stability are most reliably built on a
foundation of freedom.”

From our history and legislation, and our con-
nection to national security, it follows that being a
free, professional press to support freedom is our
calling.

The standard definition of public diplomacy is
“understanding, engaging, informing, and influenc-
ing foreign audiences.” The first three items are evi-
dent for a journalistic organization. But the fourth,
in my view, is the reason we practice public diplo-
macy at all. We believe that, by sticking to objective
journalism, we can, in fact, influence foreign audi-
ences.

Consider BBG coverage of the recent uprising in
Tibet. On March 10 and 11, when monks at mon-
asteries near Lhasa began peaceful protest demon-
strations, RFA had the news first. On March 13,
when two monks attempted suicide at Deprung
monastery on the outskirts of Lhasa, and a hunger
strike occurred at another major monastery, RFA
was again first with the news. Then, on March 14,
when violence erupted and the government crack-
down began, RFA broke the story of the first Tibetan
protesters to be killed by police gunfire.

As The Wall Street Journal would document on
April 29 in a feature story about RFAs coverage,
“The earliest reports of unrest in Tibet last month
didn’t come from a major newspaper, wire service
or TV station. They came from a U.S.-funded short-
wave radio broadcaster....”

But this was only half the story. As RFA and VOA
increased their combined radio broadcasting to
Tibet from 12 to 16 hours per day, and VOA dou-
bled its satellite television coverage from one to two
hours daily, the broadcasters became a de facto
Tibetan-language news agency for the world. China
jams radio signals and blocks Internet access in
Tibet. But it couldn’t stop the news about its repres-
sion from coursing through the viral networks of
the Internet.

L\
oy \

“Heritage “Foundation,

page 4

LEADERSHIP FOR AMERICA



No. 1086

Heritage Lectures

Delivered May 15, 2008

Suddenly, major international media—including
The Washington Post, New York Times, AP, and Reu-
ters—were picking up RFA and VOA accounts and
using them to drive their own reporting. Scores of
times this occurred. Pro-democracy NGOs were
also ready consumers and added to the secondary
and tertiary distribution of RFA and VOA news.

The crackdown contradicted China’s pledges to
respect human rights and freedom in exchange for
being awarded the 2008 Summer Olympics in
Beijing. There were demands for China to be held
accountable, for its officials to sit down with repre-
sentatives of the Dalai Lama. That’s exactly what
China did earlier this month in Shenzhen.

Can the BBG lay claim for China’s outreach to the
Dalai Lama? Well, we can claim that we reported the
news that drove the coverage that generated the
international pressure on China. And if we are look-
ing for the impact of objective journalism on world
affairs in ways that advance the interests of the Unit-
ed States, Tibet is an appropriate case study.

In recent years, there’s been a good deal of focus
on our Arabic services, started only five years ago.
After growing pains, we think they are performing
well. Thats my judgment after two trips to the Mid-
dle East late last year. Evidence comes from research
too. In Syria, a key target of ours, Alhurra TV and
Radio Sawa together reach 5.8 million weekly (61
percent of all adults).

But we have huge audiences as well in Africa,
where a good deal of our coverage focuses on
health. In Nigeria, VOA Hausa and targeted
English draw some 21 million listeners weekly.
And the list goes on an on: Cambodia, Egypt,
Ethiopia, Venezuela, Morocco, Somalia, Ukraine,
Zimbabwe—all places where U.S. international
broadcasting is delivering the news to large, infor-
mation-deprived audiences.

Measures of Influence

Like you, I've heard that nothing is working in
public diplomacy. That is not true. A great deal is
working, at State, at the Defense Department, and
elsewhere. And U.S. international broadcasting is
absolutely working. Why? In large part because we
have been doing it for a long time, and we know
how to do it well. We are blessed with superb man-

L\
e A

agers. We stick to the mission, and we adjust our
tactics to meet the immediate challenges.

It is no wonder that we have an abundance of
imitators—many of them exceptionally well fund-
ed. As a research project, I hope that Heritage can
take a close look at some of these international
broadcasters, such as China International Broad-
casting and Russia Today, and terrorist media such
as Al Manar, the Arabic language Hezbollah net-
work, supported by Iran.

When 1 talk about success, I dont mean just
audience size. Our research probes questions such
as whether our audiences trust our news and
whether our broadcasts are helping to improve their
understanding of their world and America. On
those two counts—and on less tangible measures—
the BBG is performing well.

Again, we know it’s not just about the numbers.
We have to get into the content and circumstances
of our broadcasting. So, let me close by describing
our work in three countries of critical importance to
U.S. national security: Iran, Iraq, and Afghanistan.

Iran. Within a few months of becoming chair-
man, [ had a remarkable experience. | was asked to
be a guest on a program called “Roundtable With
You,” a call-in show on Voice of America’s Persian
News Network (PNN). Sitting in a studio in Wash-
ington, [ was interviewed by a VOA host and then
took calls, live, from viewers in Iran. About two
dozen calls over the course of an hour, unscreened.

The callers, of course, were speaking Farsi,
which was translated for me. They talked about
how grateful they were for VOAs broadcasts, gave
advice on how to improve them, praised President
Bush, discussed the conditions in Iran. “Roundtable
With You” is a regular feature on a network that
beams seven hours of daily programming into
Iran—up from just two hours a couple years ago.
The latest program on PNN is called “Today’s Wom-
an.” Last week, the show’s featured guest was one of
Iran’s top women activists, while “Roundtable With
You” interviewed an immigrant from Iran who has
become one of America’s most successful insurance
agents, and “News and Views,” PNN flagship news
program, provided extensive coverage of the U.S.
presidential election campaign.

“Heritage “Foundation,

LEADERSHIP FOR AMERICA

page 5



No. 1086

Heritage Lectures

Delivered May 15, 2008

Independent research shows that 28 percent of
Iranian adults tune in to VOA Persian TV at least
once a week. They get our programs by satellite
receiver, even though, in most cases, just owning
such a receiver is against the law in Iran and
respondents are reluctant to give frank answers. In
their native Farsi, Iranians are learning—from VOA
TV, VOA radio, and another popular stream, com-
bining music and public affairs from Radio Free
Europe called Radio Farda—about how their gov-
ernment is supplying arms and training in Iraq
(including Joint Chiefs of Staff Chairman Admiral
Mike Mullens recent warning about the conse-
quences of such provocations), about the true state
of their economy, about their regime’s nuclear pro-
gram, about political prisoners. Just recently, Presi-
dent Bush went on VOA TV and Farda to address
the Iranian people directly.

How much does it mean to have a video link to
the Iranian people when there is a confrontation
between East and West?

When five boats operated by Iran’s Revolution-
ary Guard confronted three American naval vessels
near the Persian Gulf earlier this year, VOAs Persian
TV was on the air with film coverage of the incident
and commentary by U.S. officials and other
experts. VOA was able to illustrate the aggressive
actions and tell the Iranian people about the unnec-
essary provocation.

How important is U.S. international broadcast-
ing to U.S. policy in Iran? Listen to a leading State
Department official:

Just one out of many examples of the extraordi-
nary usefulness and effectiveness of VOA Per-
sian TV to the U.S. Government came during
the release of the recent National Intelligence
Estimate (NIE) on Iranian nuclear activities. 1
can recall that within minutes of the release of
the NIE text I was on the air on the set of VOA
Persian TV as the first U.S. official to comment
publicly about the NIE. I was able to provide a
scathing, detailed and complete denunciation
of the actions of the Iranian regime as reflected
in the admittedly extremely poorly written
NIE. My interview ran at considerable length
(frankly as long as I wanted). Excerpts ran in
news bulletins on VOA Persian TV and my

immediate access to VOA Persian TV set the
tone for the coverage of the NIE for the rest of
the day. Afterwards I came on the program live
almost every day during that period.... VOA
Persian TV is the only direct access I, the State
Department, or the USG in general, have to the
[ranian audience.

Iraq. Since Saddam Hussein fell from power,
media outlets have proliferated in Iraq, but most
are affiliated with political parties and personali-
ties. Iraqis turn to international media for accu-
rate, balanced, and credible information. At this
point, in its history, Iraq needs the services that
the BBG provides.

Television is the main news source for Iraqis.
That's why the BBG has a 24/7 TV stream just for
Irag—Alhurra/Irag—in addition to Alhurras pan-
Arab stream that reaches 22 countries. The channel
provides targeted, in-depth news coverage that Ira-
qis want and need. Its success is seen in steadily
growing audiences, from 42 percent weekly reach in
2005 to 56 percent today. In fact, Alhurra/Irag now
eclipses Al Jazeera in weekly audience. Also, Alhur-
ra is relatively unique in that it attracts substantial
audiences among Sunni, Shiites, and Kurds.

But Alhurra/Iraq does more than cover Iraq. It
also covers the U.S. And during this election season,
it is important to share the U.S. electoral experi-
ence—its unpredictability, its openness, its grass-
roots nature.

Let me share with you some words (translated
from the Arabic) written by Sherzad Adil Yezidi in
the Al Hayat newspaper recently:

With the heated elections race in the United
States, Alhurra distinguished itself as the most
professional and active satellite TV channel
among all the Arabic-speaking satellite chan-
nels in covering the U.S. presidential primaries.

No wonder. Itis a U.S. channel broadcast from
Washington, D.C. Regardless, it is doing very
well and is adopting a striking professional
and objective methodology in its intensive, de-
tailed coverage of the progress of the elections,
and its internal and external interactions.

BBG5 Iraq strategy has a strong radio component
as well. Radio Sawa broadcasts on local FM across

L\
oy \

“Heritage “Foundation,

page 6

LEADERSHIP FOR AMERICA



No. 1086

Heritage Lectures

Delivered May 15, 2008

the country and targets Iraqi youth 18 to 30, with a
mix of music and news. Radio Free Iraq, a service of
RFE/RL, focuses on an older demographic of infor-
mation-seekers. Radio Sawa has a weekly reach of
26 percent of adults; RFE/RL, 17

All told, BBG broadcasts on TV, radio, and the
Internet attract an unduplicated weekly audience of
some 12,300,000 people, or 76 percent of all adults.

Afghanistan. Here, the U.S. and NATO are
increasing efforts to help the Karzai government as
it faces a resurgent Taliban, runaway opium traffick-
ing, and massive economic and infrastructure chal-
lenges. The Afghan people are pessimistic about the
country’s direction. Support for the Taliban is grow-
ing. Confidence in the U.S. and NATO has dropped.
Security, jobs, and electricity are leading concerns
for all Afghans.

As Deputy Secretary of State John Negroponte
has said, “Our counter-insurgency strategy rests on
the belief that by transforming the environment—
helping to improve Afghanistan’s governance,
transportation, and commercial networks—we
can drive a wedge between the people and the
enemy and at the same time reconnect the people
to their government.”

The role of U.S. international broadcasting is to
keep the Afghan people well informed of what is
happening in their country—both the successes
they enjoy and the challenges they face. We focus
on the economic, political, and social issues of
national reconstruction—issues that matter to
Afghans and the U.S. and NATO alike.

Our programming reflects both U.S. strategic
concerns and Afghan interests. For example, RFE/
RI5s radio schedule includes a program on women’s
concerns; “In Search of the Missing,” which tries to
reconnect families divided by war; a program pro-
moting religious tolerance; as well as traditional
music, health, youth, and roundtable discussions of
political and economic issues.

VOA and RFE/RL broadcast nationwide 24/7 on
shortwave, AM, and FM in both the Dari and Pashto
languages. In addition, VOA airs a nightly hour-
long TV program on state media, and it operates a
Pashto-only language service, called Deewa Radio,
specifically for the border region with Pakistan.

L\
e A

RFE/RL and VOA together are the foreign media
leaders with an impressive combined weekly reach
of over 13 million people, or 76 percent of all adults.

Against Serious Setbacks

Freedom and democracy were on the march
around the world after the end of the Cold War,
throughout the 1990s and into the start of this cen-
tury. But they are suffering serious setbacks now.
Larry Diamond of the Hoover Institution, writing
recently in Foreign Affairs, has described “democra-
cy in retreat” around the world.

More and more countries into which we broad-
cast are denying their citizens access to information
through radio jamming and Internet blocking. This
group includes Belarus, China, Iran, Cuba, and
Ethiopia, among others. Under Raul Castro, the
Cuban regime has trumpeted such changes as
allowing citizens buy computers. How serious are
these gestures? At this point, I am skeptical. A gov-
ernment genuinely interested in its citizens’ free-
dom and welfare would let them hook those
computers up to the Internet; to let them own satel-
lite dishes; and to stop jamming broadcasts by
Radio and TV Marti.

Some nations are projecting the image of allow-
ing greater access as their domestic media prolifer-
ate, but these are media outlets whose content the
regimes ultimately control. Russia and China are
primary examples. In Russia, we have lost more
than three-quarters of our radio outlets in the past
two years because of government pressure on pri-
vate companies that partner with BBG broadcasters.
China continues to jam our radio broadcasts and to
try—though not successfully—to deny its citizens
access to our Mandarin and Cantonese Web sites.

We at the BBG see the retreat of freedom and
democracy firsthand everyday. Our language servic-
es are often among the very few credible sources of
news and information to which the worlds
repressed peoples have access.

Conclusion

U.S. international broadcasting is one program—
only one—in a system of public diplomacy that tries
to facilitate the achievement of American interests
through interaction with foreign publics. We are by

“Heritage “Foundation,

LEADERSHIP FOR AMERICA

page /7



No. 1086

Heritage Lectures

Delivered May 15, 2008

far the largest public diplomacy program, reaching
the largest number of people. We are venerable and
consistent, and, in my opinion, we do a very good job.

We present not just U.S. policies but, as the law
requires, “responsible discussion and opinion on
those policies.” The term in the law over and over is
“objective and comprehensive.” Our broadcasters
“will present the policies of the United States clearly
and effectively and will also present responsible dis-
cussions and opinion on those policies.”

The BBG5 entities are media with a mission. But,
first and foremost, they are journalistic institutions.
They must be. Otherwise, people won't believe them.

Otherwise, we would be unable, with credibility,
to describe to the people of Iran how their govern-

ment is providing weapons and training in Iraq and
spending billions on a nuclear program to the detri-
ment of domestic economic stability; we would be
unable, with credibility, to tell the people of Tibet
the course of the uprising in their own country; we
would be unable, with credibility, to tell the people
of Cuba who it is that the Castro regime has impris-
oned for advocating democracy.

And we would be unable, with credibility, to
warn the people of Burma of an impending cyclone,
or to warn people throughout the world of the
cyclone—the figurative but hugely destructive
one—that strips them of their God-given liberties.

—James K. Glassman is Chairman of the Broadcast-
ing Board of Governors.

L\
oy \

“Heritage “Foundation,

page 8

LEADERSHIP FOR AMERICA



