CARNEGIE ENDOWMENT
forInternarional Peace

POLICY OUTLOOK

Russian and Eurasian Project January 2005

How Russia Is Not Ukraine
The Closing of Russian Civil Society
Maria Lipman

The revolutionary events in Ukraine in November—December 2004 highlighted the absence
of checks and balances in the Russian political system. What happened in Ukraine is
inconceivable in today’s Russia.

In Ukraine, after the votes were counted in the runoff election held on November 21, the
electoral commission announced Prime Minister Viktor Yanukovich, the candidate
supported by the incumbent government, to be 3 percent ahead of his opposition rival. He
could not declare victory, however, until the results were published in the media. The
Ukrainian Supreme Court banned the publication of the results and a few days later ruled
that the election had been rigged and that Ukraine would have to hold a repeat runoff. Thus,
the court defied the Ukrainian president, Leonid Kuchma, who had explicitly rejected a
repeat runoff only one day before the court’s decision. The judicial branch in Ukraine
demonstrated that it functions as an effective check on the executive power.

This could not happen in Russia. To see why, recall the ongoing case of the oil company
YUKOS. During this case, the courts have acted as tools in the Kremlin’s campaign against
Mikhail Khodorkovsky, his associates, his company, and, most recently, his medium-rank
employees.

Or take the case of the Krasnoyarsk academic, Valentin Danilov, who was charged with
espionage. The charges were flimsy, and Danilov was acquitted by a jury. But the Supreme
Court overturned the acquittal and ordered a new hearing. Danilov was tried by a new,
specially selected jury, convicted, and sentenced to fourteen years in jail. There is little doubt
that Danilov’s prosecution—and the prosecution of Igor Sutyagin, a Moscow scholar
convicted of espionage earlier in 2004—was used by the state security service to show who’s
boss.

In Ukraine, however, the parliament—the Rada—effectively challenged the authority of the
executive when it would not recognize the results of the rigged November 21 runoff.
Afterward, both sides in the Ukrainian political crisis sought Rada approval of a compromise
worked out to resolve the conflict. In Russia, by contrast, the legislature—the Duma—

Carnegie Endowment for International Peace 1



rubber-stamps any decision that the executive branch makes and ignores initiatives coming
from opposition deputies.

Authoritarianism on the Rise

In Russia, the definitive crackdown on democratic checks and balances and on alternative
sources of political influence took place in 2003. That year, control over national TV was
established, big business was intimidated and subdued, a stable pro-Kremlin majority in the
Duma was put in place through the parliamentary election, and political opposition basically
ceased to exist.

After the Beslan tragedy in eatly September 2004, President Vladimir Putin launched an
antidemocratic political reform in Russia. It stripped people in the Russian regions of the
right to elect their governors and granted the president the right to disband local legislatures.

Vladislav Surkov, deputy head of the Kremlin administration, followed up these proposals
with a chilling statement in an interview in Komsomol'skaya Pravda, Russia’s only national daily.
He referred to the critics of the Kremlin policy as “the fifth column...in a besieged
country.”

This statement, which represented the first time the Kremlin had used the print media rather
than television as a propaganda tool, did not lead to direct repression of those critics—at
least, not for the time being. The statement was followed, though, by two more pieces in the
same daily by progovernment intellectuals elaborating on Surkov’s message.

One condemned “the liberal community sponsored from abroad...determined to undermine
Putin’s authority as a president and as a person.” Everyone understands, this author
continued, “that what’s going on in Russia is not a struggle for freedom of speech or
freedom of the press. It is a struggle for the freedom to fight against the traditions of
Russian statehood, the right to impede the cooperation and rapprochement of Slavic
nations.”

The other piece amounted to a manifesto proclaiming that Russia must be a great state and
an imperial state. It also offered a list of ideas that, according to the author, should be
deemed hostile to Russia. Among these he mentioned calling for talks with the Chechen
fighters’ leader Maskhadov and suggesting that the Russian economy and politics should be
built according to instructions from Western countries and the International Monetary Fund.
Those who share these ideas must be regarded as the enemy.

Liberal Circles React to Antidemocratic Political Reform

Putin’s political reform and the authoritarian rhetoric used to justify it have dramatically
changed the attitude toward Putin in liberal circles. In 2000 and 2001, many liberals
supported Putin as an (authoritarian) modernizer; they passionately defended him from his
critics. Today barely anyone can be found among the intellectual, liberal, or business elite
who has anything but resentment or anger toward Putin and his policies.

In October—November 2004 more than a dozen conferences, roundtables, pickets, and
rallies criticized Putin’s antidemocratic political reform. Some even took place on the Duma
premises, though not on the floor.

Critics have been able to voice their discontent in liberal dailies and weeklies, but not on
national television. You will not learn from state-controlled national TV about the campaign
against YUKOS or the increasing discord in the cabinet over essential economic policy issues

Carnegie Endowment for International Peace 2



or about life in Beslan after the tragedy. All these themes have been thoroughly covered by
liberal dailies and weeklies, howevet.

A liberal weekly paper, Moscow News, has maintained its editorial line throughout Putin’s
tenure. One issue, published in the fall of 2004, featured a photo of Nikolay Patrushev, head
of the state security service; juxtaposed on the cover was Patrushev’s high state award with
the more than 900 people killed in terrorist attacks during his years in office. Events in
Ukraine have also been thoroughly covered by print media, with dailies and weeklies offering
lengthy, sympathetic reports from Kiev.

The print runs of these publications rarely exceed 100,000 copies, while national television
reaches practically all of Russia’s 145 million people. But there are exceptions. Moskovsky
Komsomolets, a peculiar daily with mostly tabloid content mixed with critical political coverage,
recently ran a series of “letters to the president.” Written by a journalist prominent since the
perestroika years, these letters are mocking in style and filled with vituperative criticism of
Putin’s policies. The circulation of Moskovsky Komsomolets is about 1.5 million.

Several political web sites offer news, insightful analysis, and independent opinion. E&bo of
Moscow remains a liberal, highly interactive radio station offering live political discussions,
which have long been banished from national TV networks. The liberal TV channel, REN
TV, has limited outreach and resources, but it has not been transformed into a propaganda
mouthpiece. NTV, which was the crown jewel of the privately owned Media Most group
before the state destroyed the group, is different from the fully state-controlled channels
even if it is no longer privately owned. NTV may be loyal and even groveling on some
issues; on other occasions it has shown a more diverse picture than the two fully state-
controlled channels. NTV’s coverage of Ukraine, for example, has been thorough and at
times quite sympathetic toward the democratic crowds in Kiev’s Independence Square.

Impact of Remaining Media Freedom

As Ukraine has demonstrated, powerful opposition may be formed even when national
television is under tight control. The real problem with the Russian media is that they do not
act as watchdogs. Journalists barely investigate and disclose what the government is up to,
and they don’t inspire civil society groups to act. Furthermore, in Russia journalists are not
roused even if movement is from the other direction: if opposition politicians or civil society
groups attempt to act as watchdogs, the media, which did not evolve as a democratic
institution, rarely join the effort. In Russia, the media, political parties, and civil society
groups are not integrated in a democratic network. There is little connection between media
and the public. The media, as it were, act in an empty public space.

In Ukraine the Orange Revolution forced television journalists and executives loyal to the
government to rebel against government control. They disobeyed orders and would no
longer broadcast censored news. In Russia the public continues to ignore the Kremlin’s
encroachment upon public space.

Even when a Russian daily or weekly makes important disclosures, the disclosures are not
picked up by other publications and do not provoke public discussion or reaction from
government officials. The weekly magazine, ["/ast’, published the results of an independent
investigation of the Kursk submarine tragedy that was based on log records and other
evidence. It showed that the sailors had lived longer than had been previously announced
and that the rescue operation had been slow and bungled. The story was published, but there
was no reaction. Nobody talked about it, not even in liberal circles.

Carnegie Endowment for International Peace 3



Another serious problem faced by the Russian media is increasingly limited access to
information. Without access to information and without being an integral part of democratic
politics, the independent media come across as agents that periodically pop up and cry foul
but are generally disregarded.

This makes the remaining independent media somewhat similar to samizdat—if with more
freedom. In much the same way, liberal politicians in today’s Russia increasingly look like
dissidents rather than opposition. They are marginalized and their views and assessments are
ignored by the government.

Because the public does not regard the media as a tool with which to hold the government
accountable, the media are left at the mercy of the Kremlin. If the Kremlin feels like cracking
down on them further, it will easily get away with it. When Raf Shakirov, the editor of the
daily, Izvestia, was fired over the coverage of Beslan, almost no one protested. In a radio
interview in November 2004, Shakirov warned, “All print media that may be used as an
electoral resource will be taken under government control.”

The Kremlin’s Civil society Project

Elites have been subdued, politics are kept under control, and the overall atmosphere of
loyalty is undisturbed by the remaining independent media. Yet, the Kremlin is far from
relaxed. The next Kremlin objective is to control civil society groups. From Putin down to
lower-level government officials and local governors, Russian authorities are talking about
the importance of building and consolidating civil society. Civil society has become the new
Kremlin passion.

The obsession with civil society seems to be driven by the Kremlin’s desire to mobilize
public energies while keeping the public loyal and under control—a design that goes back to
the Soviet idea of active masses, although so far without Soviet oppression. The Kremlin
aims to marginalize the existing, relatively significant human rights groups and other civil
soclety organizations and to co-opt loyal organizations and bring them under the auspices of
the state.

Human rights Activists and Network Organizations Marginalized

Human rights organizations can be easily marginalized because Russian society is so highly
atomized. Unlike in Latin America, for example, where human rights groups are part of
strong networks with the Catholic church, in Russia these groups have very weak ties to the
public and to other institutions. Therefore, they have little impact.

One way to marginalize such groups is to discredit them. In his state of the nation address in
May 2004, Putin charged that civil society groups that are being funded from abroad “would
not bite the hand that feeds them.”

This was followed by a wave of negative, vilifying articles in the media on human rights
organizations and the activists. The Duma also drafted a bill limiting the ability of foreign
funds to sponsor non-government organizations and activities. So far the bill has not been
enacted, but it will be if the Kremlin deems it expedient.

The Kremlin has also tried, as it were, to strangle the activists in the government’s embrace.
Early in Putin’s tenure, he invited human rights activists to work with him on the
Commission for Human Rights. Human rights activists couldn’t say no because they had

Carnegie Endowment for International Peace 4



insisted they wanted to cooperate with the government to improve Russian laws and
practices.

Once they were with the Kremlin, however, they had to bring their grievances to Kremlin
aides. The Kremlin chief of staff and sometimes even the president politely listened to them.
High officials sometimes made promises but little, if anything, was ever done. A prominent
human rights activist, Svetlana Gannushkina, the winner of an Amnesty International award
in 2003 , said recently, “We may be strong and uncompromised and wouldn’t bend to
government pressure, but in fact we’re very weak, since none of our demands are
implemented.”

Eatly in the fall of 2004, the national television academy was to give annual awards. In an act
of unusual disloyalty, the academy granted awards to a number of shows that had earlier
been cancelled for political reasons. In addition, awards were granted to a REN TV political
commentator very critical of Kremlin policies.

One academy member then suggested that the academy make a public statement expressing
discontent over government censorship of television. He also suggested that the statement
be read at the televised award ceremony. The leadership of the academy decided that the
statement would be read on TV, but only if more than 50 percent of the academy members
signed it. Only about 25 percent signed, and the statement appeared in print media but was
not read on TV. Vladimir Pozner, the top TV star and the academy leader, was asked by a
reporter whether he had signed; he responded with a “no comment.” This was an odd
response because the question concerned a public act, and the answer came from a public
figure par excellence. Pozner must have been either too scared of the government authorities
to admit that he had signed or too embarrassed to admit to his colleagues that he hadn’t.

Later in 2004 Pozner was invited by President Putin to join the expanded committee for the
promotion of civil society and human rights where he reportedly talked about the crackdown
on the freedom of speech and tried to persuade Kremlin officials of the detrimental effect of
censorship. Thus, he does not make his case in public, and the Kremlin is fully protected
against potential risk of critical sentiments being aired in public by somebody as popular as
Pozner.

Genuine Civic Activism Neutralized by Parallel Organizations

Another method of marginalization is to create parallel or imitation organizations. These
groups overshadow and neutralize the impact of the actual civil society groups. The Civic
Congtess, held in Moscow on December 12, 2004, is an example of such a situation.

The Civic Congress was organized by liberals and human rights activists who sought to join
forces in opposition to Putin’s increasingly authoritarian policy. It brought together a variety
of political and civil society activists and groups—altogether about 1,500 people from
Moscow and the provinces. The congress passed tough declarations demanding that the
government adhere to the constitution, and it established a committee for civic action. The
function and goals of the new committee are not yet clear, so it is too early to say whether it
will be able to break the silence and apathy of the public and emerge in the future as the
leading force of a democratic public movement.

The Russian administration did not interfere with the organization of the congress. By not
interfering, the Kremlin has maintained the appearance of freedom of speech and assembly.
Yet, on the same day as the congress was holding its session in a Moscow hotel, another
forum—apparently staged by the Kremlin—with a similar name and agenda was held at

Carnegie Endowment for International Peace 5



another Moscow venue. It was organized by a politician who portrays himself as an
opposition figure yet is believed to act often on the Kremlin’s orders. According to
newspaper reports, participants at the imitation forum were remarkably indifferent to the
proceedings. In all likelihood, those present at the imitation congress had been specially
delivered to the event, which would not have attracted any audience on its own.

This kind of imitation can be used to mislead public and foreign observers who might not be
able to tell which forum is real and which is imitation. The parallel organization also can be
useful should the Kremlin deem it necessary to radically neutralize the genuine liberal
organization.

Beyond competing with the Civic Congtess, the Kremlin sought to discredit it by organizing
a rally in which perhaps 15,000 loyalists carried pro-Putin signs and denounced as traitors the
participants in the Civic Congress. A couple days after the Civic Congress was held, a group
of journalists from Barnaul, the home city of Duma deputy Vladimir Ryzhkov—one of the
“traitors”—complained that they were being forced by local authorities to discredit Ryzhkov
in their stories.

Loyal Civil society Groups and Leaders Co-opted

The Kremlin is also launching an effort to co-opt loyal civil society groups and
organizations. An official close to the Kremlin recently explained, “The president seeks to
strengthen the vertical of power and at the same time he is concerned about the processes
going on in the civil society and about its weakness.” “Vertical power” is Kremlin lingo for
heavily centralized subordination of government authority. Because civil society is about
horizontal ties, this whole process seems to be about subordinating the horizontal to the
vertical, which comes down to enfeebling everything that does not fit in the Kremlin
scheme.

This effort to co-opt civil society goes back to 2001, when the Kremlin organized the Civic
Forum to bring together public organizations and nongovernmental organizations in a single
hierarchy under Kremlin leadership. The effort did not quite succeed at the time, but it was
then taken to the regions, where the governors tried to create their own civil society
structures: regional civil society groups are encouraged to apply for grants, regional
authorities hold a contest to determine who gets the grants, and the winner is then given
financial support from the regional budget or loyal businesses. Civil society groups are
contracted by the regional authorities to carry out a variety of social and cultural projects
and, thus, are discouraged from advocacy activity—discouraged, in fact, from anything that
smacks of politics.

Public Chamber Initiative Created

One of the most recent big-time projects to co-opt civil society is the creation of the so-
called Public Chamber, Obshchestvennaya Palata. The idea was first mentioned in Putin’s May
2004 state of the nation address, and afterward a bill was framed. The rationale behind the
project is mixed—on one hand, it co-opts the leadership of the public organizations in a
government-sponsored institution, and, on the other hand, it provides feedback from the
grass roots to the government.

The bill suffers from a contradiction: how do you keep genuinely in touch with the grass
roots and, at the same time, keep organizations created to stay in touch under strict
government control? The bill says that the government will not be involved in the operation

Carnegie Endowment for International Peace 6



of the newly created bodies, yet one-third of the chamber will be named by the president and
the remaining two-thirds by the president’s men from nominations made by regional and
federal public organizations. The chamber will also be financed from the government

budget.

The chamber is supposed to check up on government operations by holding hearings and
providing expert appraisal of legislative bills. One would think that evaluation of legislation
is what a parliament is supposed to do; however, since the Duma has become a Kremlin
rubber stamp, the quality of lawmaking has seriously deteriorated. This causes the Kremlin
concern, which is another rationale for the creation of the Public Chambert.

The bill, however, limits the access of the Public Chamber to government documents; the
chamber will not have the right to see anything that constitutes a state secret or attend closed
court sessions. Its resolutions will have only the status of recommendations. Overall, the
authority of the newly constituted body seems to be vague, but it may be a good vehicle with
which to co-opt active, ambitious people from public organizations operating in the regions
and keep them under Kremlin control.

Potential for Kremlin Control over Civil Society

The Kremlin stands ready to preempt any civic initiative and neutralize any activity that may
be deemed even vaguely challenging to government authority. With the people atomized and
generally apathetic and with a lot of money at the Kremlin’s disposal, this effort may well
succeed. Although the Kremlin may lack competence and efficiency in handling economic
and foreign policy and emergency situations, it seems to excel in dealing with apathetic and
fragmented Russian society, which shows no desire to challenge, let alone resist, Kremlin
initiatives. The Kremlin may not have full control over society, and its rhetoric may be
tougher than the actions it has taken, but in its resources, initiative, strategy, and scope of its
activity, the Kremlin has a strong advantage over civil society.

Public passivity and deep disbelief that people can make a difference is part of the legacy of
the Communist terror and oppression. Ukrainians were able to break free of this legacy as
they came together to stand up against a government that ignored their democratic will and
attempted to steal an election.

Since the Orange Revolution succeeded in Ukraine, the Kremlin has been all the more
determined to preempt any civic initiative and neutralize any activity that may be deemed
even vaguely challenging to government authority. The transformation of a subdued nation
into responsible citizens may be easier to achieve in Ukraine than in Russia (see BOX), but
unless and until the Russian people overcome their own Communist legacy as their
Ukrainian counterparts did and stand up to defend their rights, democratic institutions will
progressively degenerate and authoritarianism will grow. B

Carnegie Endowment for International Peace 7



More Differences than Similarities

Ukraine appears to have obvious similarities with Russia. Both are former constituent
republics of the USSR with Slavic populations. A large part of Ukraine is Russian speaking,
and many Ukrainian citizens are ethnic Russians.

For an explanation of the 2004 democratic revolution in Ukraine, however, what counts
most are the dissimilarities between the two Slavic neighbors. Both countries struggle to
overcome the disastrous legacy of the Communist police state, but in Russia this legacy is
deeper and more pervasive than in Ukraine. Following are some dissimilarities:

The divergence between the eastern and western parts of Ukraine, with their different
histories and cultures, has called for more sophisticated domestic politics. Throughout
Ukraine’s post-Soviet history, Ukrainian presidents have had to play a balancing act, trying to
reconcile the mostly Europe-leaning West with the predominantly Russia-leaning East.

The western part of Ukraine, which used to be part of the Hapsburg empire (in the period
between World War I and World War II certain parts of Ukraine belonged to Poland and
other countries in central Europe), has a bourgeois nationalist European past. It was under
Communist rule for about five decades compared with seven for Russia and eastern Ukraine,
which makes western Ukraine more like Poland, Hungary, and the Czech Republic: once
these countries liberated themselves from Soviet dictatorship, they knew where they wanted
to go. Kiev, the capital of Ukraine, is not part of the Ukrainian West either geographically or
culturally; it is also largely Russian speaking. As a big urban center, it is more open to
European influence, which is reinforced by the European-ness of the western regions of
Ukraine.

After the collapse of the Soviet Union, Russia emerged as the successor state of the USSR,
while Ukraine declared independence of the Soviet Union. This is why people of Russia have
preserved some of the imperial attitude of the Soviet Union. USSR, while Ukrainians
haven’t. This makes it possible—at least, for part of the Ukrainian people—to regard the
Communist dictatorship as imposed from the outside. Russia, by contrast, does not have an
external enemy on whom to blame the decades of Communist terror. Russians are forced, as
it were, to tug themselves by the hair from the grip of the Communist past.

Ukraine is not engaged in the Chechen war and has nothing like the Russian problems of
continuing terrorism and an explosive Caucasus. Ukrainian people have not gone through
the dehumanizing experience of a decade-long atrocious war (about one million Russian men
have participated in the Chechen war over the past decade); and the Ukrainian government,
for all its corruption and antidemocratic practices, has still had no need to resort to
nationalist militarist rhetoric or to bring back the Soviet great-power mentality.

Ukraine’s genuine economic growth does not depend on oil or gas. Russia’s economy makes
Russia look increasingly like a petrostate.

After the collapse of the USSR, Ukraine relinquished the Soviet nuclear weapons deployed
on its territory. Giving up these weapons has helped Ukraine rid itself of Soviet militarism
and has facilitated a more flexible foreign policy.

Maria Lipman is scholar-in-residence in the Civil Society program at the Carnegie Moscow
Center.

Carnegie Endowment for International Peace 8




CARNEGIE ENDOWMENT FOR INTERNATIONAL PEACE

1779 Massachusetts Avenue, NW
Washington, DC 20036

Phone 202-483-7600

Fax 202-483-1840
www.CarnegiecEndowment.org

© 2005 Carnegie Endowment for International Peace
The Carnegie Endowment for International Peace is a private, nonprofit organization
dedicated to advancing cooperation between nations and promoting active international

engagement by the United States. Founded in 1910, Carnegie is nonpartisan and dedicated to
achieving practical results.

Carnegie Endowment for International Peace 9



	�
	Authoritarianism on the Rise
	Liberal Circles React to Antidemocratic Political Reform
	Impact of Remaining Media Freedom
	The Kremlin’s Civil society Project
	Human rights Activists and Network Organizations Marginalized
	Genuine Civic Activism Neutralized by Parallel Organizations
	Loyal Civil society Groups and Leaders Co-opted
	Public Chamber Initiative Created

	Potential for Kremlin Control over Civil Society

