
156 

November 13, 198i 

MOBILIZING THE N R  WA E'S: THE CHALLENGE I 
I TO THE VWCE OF AMERICA AND RFE/RL 

INTRODUCTION 

For tens of millions of East Europeans, the most reliable 
information about their own country comes from outside. Each day 
they listen -- often secretly -- to the radio broadcasts beamed 
from the West. No sources of information are more important to 
them, or to U.S. interests, than the Voice of America (VOA) and 
Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL). The radios broadcast 
around the clock in.some forty languages and their signals reach 
significant portions of the western Soviet Union and its European 
satellites. Without 'these programs, Poles certainly w.ould not . 

have been informed of the momentum of the Solidarity workers' 
movement, nor would other East Europeans have known of its exist- 
ence. 

It is clearly in the national interest of the United States 
. that these stations continue to operate. As the .peoples under 

Communist domination are informed about the realities of their 
governments and the nations of the West., they are less likely to 
be misled by Party propaganda. The Soviet Union pays tribute to 
the power of these programs in its own way by spending a tremen- 
dous sum to j a m  them. 

Yet the radios are in danger at home. During the detente 
era, they were seriously underfunded .and needed technical improve- 
ments were not made. In view of the potential these stations 
hold for American security policy, it is important that this 
trend.be reversed. This study examines the current status of the 
radios and how to increase their effectiveness. 

THE DECLINE OF THE BROADCASTS 

The last ten years have taken. thei.r toll on .RFE/RL and VOA. 
W i t h  :the pursuit of "detente" and the proclamation that 2heric.a 



2 

must get over its "inordinate fear of communism,Il the radios have 
been seriously underfunded and allowed to lapse into technical 
obsolescence. Efforts'to make VOA programming as bland as possible 
have eroded employee morale. While the Voice.of America, an 
agency of the U.S. government, and Radio Free Europe/Radio Liberty, 
a private corporation funded by the U.S. government, have differing 
missions, the inherent difficulties of broadcasting to the Eastern 
Bloc are similar. 

Increased funding i's urgently needed to modernize equipment, 
particularly to combat jamming by the Soviets and to 'extend the 
broadcast signal to regions not now reached. Programming must be 
more flexible to adapt to audience circumstances and interest. 
Staffs nend to be increased, while security must be provided when 
personnel occupy vulnerable posts abroad. 

HISTORY AND CURRENT OPERATIONS OF RFE/RL 

Until 1976, Radio Free Europe/Radio Liberty functioned as 
two completely separate organizations. 
broadcasting in July 1950 in the wake of the Berlin Blockade 
and the Communist seizure of power in Czechoslovakia. 
Hungarian Revolution in 1956, accusations arose that inflammatory 
broadcasts by Radio Free Europe might have misled the people of 
Hungary into believing that the United States was ready to inter- 

Although these allegations were unfounded, 
Radio Free Europe modified its broadcasting policy; it became a 
surrogate free press for the countries of Eastern Europe. 

Radio Liberty began broadcasts to the Soviet Union as Radio 
Liberation in January 1951. It was then a part of the IIAmerican 
Committee for Freedom of the Peoples of the U.S.S.R., 1ncorporated.I' 
The Committee's main activity was sponsoring shortwave broadcasts 
by recent emigres. Like Radio Free Europe, Radio Liberationls 
policy evolved from broadcasting quasi-wartime propaganda to 
providing a "home servicef1 station that filled the Soviet people's 
need for information. This gradual shift in emphasis led to 
changing the name of the station to Radio Liberty in 1963. 

tional broadcasting. 
broadcast media in the United States, providing international 
news and commentary; but they supplement this by reporting and 
interpreting events in a manner understandable to Soviet or East 
European citizens. 
partial information given by the official Communist media are 
also integral parts of their programming. 

by the Central Intelligence Agency was revealed in 1970, President 
Nixon was pressured to shift appropriation authority to Congress. 
In 1972, he established the '!Presidential Study Commission on 
International Broadcasting" to examine whether Radio Liberty and 

Radio Free Europe began 

After the 

. vene on their behalf. 

Radio Free Europe and Radio Liberty are unique in interna- 
They operate in much the same manner as the 

Correcting misinformation or expanding on the 

When covert funding of Radio Free Europe and Radio Liberty 



3 

Radio Free Europe should continue to receive U.S. funding and 
support, and what form such funding should taka, or whether the 
stations should be shut down. The Chairman o'f the Senate Foreign 
Relations Committee, J. William Fulbright, led the attack against 
the radios and branded them llrelics of the Cold War." 

The Commission, chaired by Milton S. Eisenhower, published a 
report to the President in 1973 titled !!The Right To Knowi1 in 
which it concluded that: 

... the Commission feels that the use of United States 
Government funds .for Radio Free Europe and Radio Liberty 
should be put into.proper perspective. It is our 
conviction that the special contributions of Radio Free 
Europe and Radio Liberty to a better understanding by 
citizens of the Iron Curtain countries of what is 
happening .in the wider world and their own countries 
have an indirect but very appreciable long-term effect. 
Hence, the cost of the radios cannot be considered 
separately from our nation's total cost of working for 
peace and deterring aggression. Over a long,period of 
years, the contribution can obviate military expenditures 
many times greater than the broadcasting costs. Con- 
trariwise, elimination of the radios could lead over 
time to increased military c0sts.l 

The Eisenhower Commission suggested that a "Board for Inter- 
national Broadcastingi1 be created. In 1973, Public Law 93-129, 
later amended after the merger of the two radios in 1976, estab- 
lished the Board for International Broadcasting Itto review and 
evaluate the mission and operation of RFE/RL, Incorporated, and 
to assess the quality, effectiveness and professional integrity 
of its broadcasting within the context of the broad foreign 
policy objectives of the United States.lr2 
five voting members appointed by the President to fixed three-year 
terms and two ex officio members (the chief operating executive 
of the radios and the Chairman of the Board of RFE/RL). 
handles the funding for RFE/RL and acts as a coordinator between 
the radio and the executive and legislative branches of the U.S. 
government. 

The BIB is composed of 

It 

Today, Radio Free Europe/Radio Liberty, Incorporated, broad- 

Most of RFE/RL 
.casts over 1,017 h0ur.s weekly in six major languages of Eastern 
Europe and fifteen languages of the Soviet Union. 
'program operations are based in Munich, West Germany, but trans- 
mitters broadcast from Spain and Portugal, and correspondents 
report from several capitals of Europe. 
administrative of.fices, and programming facilities in New York 

RFE/RL has studios, 

1 "The Right to Know," Report of the Presidential Study Comission on Inter- 
national Broadcasting, 1973, p. 56. 
The Board for International .Broadcasting, 6th Annual Report, 1980, p. 1. 



4 

City and Washington, D.C. Its staff numbers 1,662 worldwide. 
Its FY 1981 revised budget is $97,495,000 at the exchange rate of 
1.74 Deutsche Marks to the dollar, including $3,000,000 in emer- 
gency funds should the exchange rate fall bel.ow DM 1.74. 

Besides broadcasts to the Eastern Bloc, RFE/RL operates the 
largest private research facility in the West concentrating on 
Soviet, East European and Communist affairs. RFE/RL estimates 
that it reaches an audience of 32 million East Europeans and 14 
million Soviet citizens. 
.more from receiving the broadcasts. 

Constant Soviet jamming prevents millions 

VOICE OF AMERICA 

The'Voice of America antedates the Cold War. It began 
broadcasting in German seventy-nine days after the attack on 
Pearl Harbor. During World War 11, the Office of War Information 
absorbed the VOA. The first broadcast included a statement of 
purpose: "Daily at this time, we shall speak to you about.America 
and the war -- the news may be good or bad -- we shall tell you 
the truth." 

After the war, the State Department assumed responsibility 
to oversee the VOA. With the passage of the Smith-Mundt Act in 
1948, the Voice of America became an integral element of American 
foreign policy. In 1953, responding to a recommendation by the 
Commission on Organization of the Government (the Hoover Commis- 
sion), Congress created the United States Information Agency, of 
which the VOA became a part. In 1978, the Carter Administration 
merged the Department of State's Bureau of Cultural Information 
and the United States Information Agency to create the United 
States International Communication Agency. 

At the height of World War 11, the VOA broadcast in forty 
languages; by the end of the Korean War it peaked with forty-six 
languages. In 1953, twelve languages were dropped, and in 1955 
direct shortwave broadcasts to Western Europe in all languages 
except English ceased. Currently VOA broadcasts regularly sche- 
duled programs in forty languages, with special broadcasts in 
other languages. It broadcasts 904.75 hours weekly over 101 
transmitters located in the United States and around the globe. 
The current FY 1981 operating budget of $99,087,000 supports a 
staff of 2,214, including 750 American and foreign national 
personnel abroad. 

PURPOSE OF RFE/RL AND VOA 

Though similar in some respects,, Radio Free Europe/Radio 
Liberty and the Voice of America serve very different purposes. 
The VOA is an agency of the U.S. government, and is headed by the 
Associate Director of Broadcasting, who reports to.the Director 



' 5  

of the United States International Communication Agency. Besides 
reporting accurate, objective, and comprehensive news, its mission 
is to !!present the policies of the United States clearly and 
effectively and ... also present.responsible discussion and opinion 
on these policies.!! VOA is charged to !!...represent America, not 
any single segment of American society, and [it] will therefore 
present a balanced and comprehensive projection of significant 
American thought and institutions.!! 'In other words, it is what 
the name implies: the Woice!l of America. 

Radio Free Europe/Radio Liberty, Incorporated, has never 
been a part of the United States government. It is an indepen- 
dent entity, registered as a corporation in the state of Delaware. 
RFE/RL is staffed primarily by East European and Soviet emigres 
and its broadcasts are specifically designed for audiences behind 
the Iron Curtain. Like VOA, RFE/RLIs mission is to transmit 
world news accurately and reliably, but RFE/RL are also to "broad- 
cast and critically analyze documents and works of political 
significance and/or cultural merit which have been produced by 
citizens of the U.S.S.R. or the Eastern European nations but have 
been denied official publication by censorship.113 RFE/RL operates 
as !'home service!I.radio stations to 'fill the void created by the 
lack of free, diverse press. Independence of the official U.S. 
government is crucial to the operation of the radios. While 
RFE/RL by law does not make broadcasts !'inconsistent with the 
broad foreign policy objectives of the United States,!' it can be 
hardhitting and controversial where this would be inappropriate 
for a government radio. 

EASTERN BLOC INTERNATIONAL BROADCASTING 

The Soviet Union expends more resources on international 
broadcasting than any other nation. The Central Intelligence 
Agency estimates that the Soviets spend $700 million a year on 
the operating budget of Radio Moscow, which broadcasts 2,000 
hours weekly in eighty-two languages over 285 high-powered trans- 
mitters. Radio Moscow does not temper its broadcasts; explosive 
statements and extreme distortions of the truth form the basis of 
its programming. 
sacking of the American Embassy in Pakistan by an angry mob; 
earlier broadcasts had implied American involvement in the take- 
over of the Great Mosque in Mecca. The Soviets also operate a 
llsemi-officialll station, Radio Peace and Progress -- that broad- 
casts more stridently than Radio Moscow -- and several !lcovertf! 
or !!liberation!! radios such as the Voice of Free Turkey and the 
well-known National Voice of Iran, which broadcasted inflammatory 
and radically anti-American material during the hostage crisis in 
Iran and continues to do  SO.^ The other Eastern bloc nations do 

These probably played a major part in the 

3 

.4 

"The Mission of Radio Free Europe and Radio Liberty," Board for Interna- 
tiorial Broadcasting, 7th Annual Report, 1981, ,p. 31. 
Kenneth L. .Adelman, "Speaking of America: 
Foreign Affairs, Spring 1981. 

Public Diplomacy In Our Times," 



a considerable amount of broadcasting, although not as intensively 
as the U.S.S.R. I 

An additional sum, estimated some years ago at $300 million, 
is spent annually by the Soviets to jam incoming Western broadcasts. 
The Soviets have complained publicly and repeatedly that broadcasts 
by VOA and Radio Free Europe/Radio Liberty constitute interference 
in the internal affairs of the Soviet Union. The Soviets even 
threatened to boycott the 1972 Olympics in Munich, West Germany, 
unless RFE/RL were shut down. The stations, however, remained on 
the air and the Soviets attended the games anyway. While Hungary 
and Romania have not jammed Western broadcasts since the early 
sixties, Czechoslovakia, Bulgaria, and occasionally Poland continue 
to jam RFE/RL and VOA intermittently. 

TECHNICAL CAPABILITIES OF RFE/RL AND THE VOA 

The technical ability to reash a targeted audience with a 
constantly audible signal is a sine gua - non of effective broad- 
casting. 
its transmitters. By 1982, the power RFE/RL uses to transmit 
will have almost doubled over eight years, from 3,775 kilowatts 
to 7,500 kilowatts. Even with this upgrading, Radio Liberty will 
not be able to send a reliable signal to Eastern Europe nor will 
it be able to reach Soviet Central Asia on a "first hop" basis. 
(A Irhopff is the signal bounce from shortwave transmitters up to 
the ionisphere and down to the receiver. The l'second hop" occurs 
when the signal goes back up to the ionisphere and then descends 
a second time. For each hop after the first, there is loss of 
approximately 90 percent of the signal strength. The "first hopf1 
area of a Radio Liberty broadcast does not go beyond the Ural 
Mountains.) There are no current plans to remedy this problem. 
According to planners at RFE/RL, the main problem is finding a 
host country in the Middle East for RFE/RL transmitting. Countries 
such as Oman and Pakistan, which are ideally located, are subject 
to great pressure by the Soviets not to allow RFE/RL facilities. 
Considering the current situation in Afghanistan, and in light of 
the growing significance of the Soviet Moslem nationalities, 
encouraging a host government to allow the construction of RFE/RL 
transmitters (which takes years), should be a high priority at 
the BIB and the State Department. 

RFE/RL is now undertaking a limited program to modernize 

Later this year, the modernization program will make signals 
transmitted to Eastern Europe meet the minimum technical criteria 
established by a presidential study of U.S. international broadcast 
requirements submitted to the Congress in 1977. Yet equipment 
remains inadequate. For example, VOA still uses a pre-World War 
I1 German transmitter. Spare parts are becoming difficult to 
find and equipment breaks down. continually. 

There have been a number of specific measures proposed in 
Congress to strengthen international broadcasting to Eastern 
Europe and the Soviet Union. In a recent letter to President 



7 

Reagan, Representative Jim Courter (R-NJ) made several short-term 
suggestions : 

Increase the number of broadcasts by operating trans- 
mitters during hours normally unscheduled. 

Begin out-of-band broadcasting. 

Readjust VOA and RFE/RL transmitter schedules to increase 
audibility in Soviet languages. 

Allocate six to ten transmitter hours at VOA's facility 
at Kavala, Greece, to relay RL broadcasts to Soviet 
Central Asia. 

Explore the possibility with the British government of 
increasing BBC broadcasts to Eastern Europe and the 
U.S.S.R. 

Examine the possibility of cooperation with other allied 
governments. (Such initiatives might include requesting 
that U.S. .broadcasters temporarily be allowed .to use the 
radio facilities of allied governments.) 

Purchase, once again, transmitter time from Taiwan to 
broadcast RL programs to the Soviet Far East and Eastern 
Siberia. 

These proposals are intended as interim measures until the United 
States constructs adequate facilities of its own. 

PROGRAMMING 

while the ability to transmit to a specific area is essential 
for successful broadcasting, the nature of programming determines 
whether an audience is willing to endure jamming and risk prosecu- 
tion to tune in to American broadcasts on a regular basis. It is 
obvious from the reports reaching the West and the tremendous 
jamming efforts by the Soviets'that the programming is successful. 
.Both VOA and RFE/RL broadcast international news, commentaries 
and ''Round Tables, as well as features which include music, 
history, and human interest stories. Since the missions of the 
two radios differ, their respective programming must be examined 
separately. 

Radio Free Europe/Radio Liberty has a reputation in Eastern 
Europe for relevant and timely broadcasts. It has been estimated 
that during the recent unrest in Poland, more than two-thirds of 
the adult population tuned in to Radio Free Europe broadcasts 
each week. In the Soviet Union, those able to receive the broad- 
casts listen to Radio Liberty frequently. In the large cities, 
however, Soviet ground wave jamming has .made reception nearly 
impossible most of the time. 

I 



I 

RFE/RL first-run broadcasts are 50 percent news and news 
features, 35 percent political, economic and social-cultural 
features, and 15 percent other programming, such as music. 

Radio Free Europe/Radio Liberty programming has been criti- 
cized, particularly for how it deals with the Soviet Union. A 
.recent memorandum prepared by James Critchlow, a programming and 
research officer with the Board of International Broadcasting, 
concluded that: 

The program Policy Guidelines which are supposed to 
govern RFE/RL broadcasts are systematically being 
violated by the RL Russian Service, with detriment not 
only to the .reputation of the radio station in the eyes 
of its listeners but with an impact damaging to American 
foreign policy interests. 

Relying on very weak evidence, Critchlow alleged violations of 
Radio Liberty .policy such as anti-democratic and anti-Western 
themes, anti-Catholic programming, and anti-Semitic overtones. 
Although the BIB took no significant action, this internal memoran- 
dum was leaked to Jack Anderson and became the subject of one of 
his daily columns. The result was a distorted public image of 
RFE/RL, causing some congressional staffs to reconsider funding 
and support of the radio. 

On the other hand, Vladimir Bukovsky, a well-known Soviet 
dissident, has expressed legitimate criticism of the entire 
system of RFE/RL guidelines which serve to hamstring broadcasters 
and commentators. For example, the radio is directed to avoid: 

... sweeping generalizations, propagandistic argumenta- 
tion, gratuitous value judgments, unsupported criticism 
of the Communist system or its representatives, as well 
as the use of obsolete or inaccurate terminology such 
as "the Communist bloc, tfCommunist satellite countries, 
and Ilcapitalism vs. communism. 

Bukovsky states that while the guidelines might be of some use, 
interpretation by some personnel leads to confusion and, more 
important, to self-censorship. To best sene the Soviet listener, 
the programs must be hard-hitting, and the news and opinions both 
diverse and controversial. 

Bukovsky .suggests that common sense should direct policy. 
Without well-informed, strategically-based common sense editing, 
he contends, guidelines are of little use. Bukovsky emphasizes 
that the radios are the best strategic resource that the United 
States has. 

RJ?E/RL Program Policy Guidelines, in paragraph 6, section 2, 6th Annual 
BIB Report. 
Opinions expressed to the author of this paper by Vladimir Bukovsky. 



9 

There has been little criticism of the East European broad- 
casts of RFE/RL. A recent emigre from Poland has stated that 
Radio Free Europe is .the most popular of the Western radios. 
Radio Free Europe broadcast hours total more than Voice of America, 
British Broadcasting Corporation, and Deutsche Welle/Deutschland- 
funk combined: 555 hours per week of first-run and repeat trans- 
missions. In light of the current situation in Poland, considera- 
tion should be given to increasing the broadcasts to that country 
from nineteen to twenty-four hours daily. 

centralized news operations room, and 20 percent commentary 
describing U.S. foreign policy and coordinated with the State 
Department. The remaining 20 percent is feature programming such 
as music. VOA listeners around the world essentially hear the 
same news broadcasts. After the first several lead stories, the 
different language services are free to pick news items from a 
%ews menu." Provision is also made on occasion for items of 
special interest for specific areas that are optional for other 
services. 

VOA programming consists of 60 percent news, compiled by a 

VOA policy demands that all news items must have at least 
two sources. Like RFE/RL, VOA has a reputation for accurate 
reporting. However, while centralization is effective for accuracy, 
the standardization which results does not take into account the 
interests of diverse audiences or their access to alternative 
information sources. 
among the languages in which it broadcasts. 
broadcasts are on a twenty-four hour basis and Russian language 
service is sixteen hours daily, languages such as Swahili or Lao 
are on the air only one hour daily. The Polish language service 
broadcasts a mere two hours daily. 

The Voice of America Russian language service has its critics. 
Ludmilla Alexeyeva, a noted Soviet dissident, has been VOA listener 
for twenty years. She states that most Soviet citizens listen to 
VOA more than the other Western services because it is the most 
audible, not because it is the most favored. In a recent article 
she states that: 

VOA has established priorities for air time 
While English language 

I 

I 

VOAfs broadcasts are frequently boring .... Politically 
acute topics, which other radio stations are discussing, 
are avoided. Very often facts, unpleasant for the 
Soviet authorities, are either hushed up or smoothed 
over .... Only dissidents have overcome the state monopoly 
on information, and dissidents constitute the only 
moral and intellectual opposition. Therefore, no 
matter how small their numbers and how alienated from 
the rest of the society they may be, everything they do 
or say is acutely interesting to the rest of the "silent 
majorityll -- even to those who dislike them. Meanwhile, 
VOA broadcasts on the independent life in Soviet society 
are far and few between, and they almost never deal 

I 



. _. ... . . . . . . .. . . _. . 

10 

with what the dissidents are doing, but only with their 
arrests and trials.' 

In a recent television interview with Congressman John 
Leboutillier (R-NY), Aleksandr Solzhenitsyn spoke of the inadequate 
content of Western broadcasts. He pointed out that most of the 
programming dwells on the material aspects of Western life rather 
than subjects of intense interest to the Soviet listener, such as 
ideology, history, and religion. 

The VOA can reach more of the Soviet Union than any other 
Western radio. Until RFE/RL is able to broadcast strong transmis- 
sions, VOA should make its programming more diverse. There are 
many emigres from the Soviet Union who are fully integrated into 
American society and are capable of writing the politically 
dynamic material the Soviet listener desires. 

VOA Russian Service broadcasts only forty-five minutes of 
first-run religious programming, fifteen of which is devoted to 
Judaism. Since there are many indications that there is a Chris- 
tian revival, an increase of'religious programming should be 
seriously considered. The wisdom of broadcasting music during 
periods of jamming is also questionable. Although news is distor- 
ted, it often is audible through jamming, where music becomes a 
jumble of noise. 

MANAGEMENT AND CONTROL 

Because of the non-governmental nature of RFE/RL, the Board 
of International Broadcasting was created to grant and oversee 
funds allocated by the Congress to the radio. This has created 
dual management, consisting of the Board of Directors of Radio 
Free Europe/Radio Liberty and the Board of International Broadcast= 
ing. The BIB has been headed by political appointees, while the 
Board of Directors of RFE/RL has been staffed by professionals. 
There is friction between the two bodies. 

Lack of funding, poor programming, and shortage of personnel, 
are.some of the issues. However, the primary source of discontent 
has been BIB actions perceived as a detriment to the radio. 
Since 1973, there have been solid proposals for revitalization, 
yet the BIB has asked for only moderate increases in funding for 
the radio. John Gronouski, previous chairman of the BIB, even 
wanted to allow officials of the-Communist governments of Eastern 
Europe and the Soviet Union "equal time1! to respond to RFE/RL 
broadcasts which they felt to "be unfair.!! Many at RFE/RL opposed 
this recommendation, since Communist governments have a monopoly 
on the domestic media. Some RFE/RL executives feel that the BIB 

' Ludmilla Alexeyeva, "Voice of America Russian-Language Broadcasts ,'I 
Russia, Issue #2, 1981. 



_. . - . . . . 

11 

has been a hindrance to the radio and.a source of negative and 
inaccurate leaks to the media. They f.eel that BI'B should try 
harder to obtain more funds and find ways to promote financial 
efficiency. Instead, RFE/RL administrators have had to spend 
time on Capitol Hill lobbying to counter the efforts of the 'BIB. 

It is widely felt in Congress that the current management 
structure is awkward. Pending legislation would eliminate the 
RFE/RL Board of Directors and allow the BIB full control of 
RFE/RL. Senator Claiborne Pel1 (D-R.I.) has introduced an amend- 
ment for the FY 1982 budget authorization; it has passed the 
Senate and is now before the House. It states: 

Sec. 304(a) The Board for International Broadcasting 
Act of 1973 is amended by adding to the end thereof the 
following new section: 

."MERGER OF THE BOARD FOR INTERNATIONAL BROADCASTING AND 
THE RFE/RL BOARD" 

"See. ll.(a) Effective January 1, 1982, no grant may be 
made under this Act to RFE/RL, Incorporated, unless the 
certificate of incorporation of RFE/RL, Incorporated, 
has been amended to provide that -- 
"(1) the Board of Directors of RFE/RL, Incorporated, 
shall consist of the members of the Board for Interna- 
tional Broadcasting and of no other members; and 

If (2) such B0ar.d of Directors shall make all major 
policy determinations governing the operation of RI?E/RL, 
Incorporated, and shall appoint and fix the compensa- 
tion of such managerial officers and employees of 
RFE/RL, Incorporated, as it deems necessary to carry 
out the requirements of this Act. 

"(b) Compliance with the requirement of .Paragraph (1) 
of subsection (a) shall not be construed to make RFE/RL, 
Incorporated, a Federal agency or instrumentality.If8 

This proposal, similar to George McGovern's abortive proposal of 
1977, could have several negative effects. It would make the 
U.S. government directly responsible for what is broadcast by 
RFE/RL, which would be awkward should the Administration be 
engaged in SALT or other delicate negotiations with the Soviets. 
Moreover, opponents of this amendment contend it would mean.$hat 
direct control of the radio would be in the hands of presidential 
appointees whose main commitment would be to the specific foreign 
policy of the President. Thus RFE/RL could become as bland as VOA 
did during the Nixon and Ford Administrations. 

Congressional Record, June 17, 1978, pp. S6387-8. 



12 

Proponents of the Pel1 Amendment perceive it to be the way 
to unify management of RFE/RL, the BIB and the Board of Directors 
of the RFE/RL. Currently, the only leverage the BIB chairman 
holds is the threat to withhqld funds, which is impractical in 
most circumstances. 
.passage of the amendment would allow the current Administration 
.as well as future administrations more authority over the radio, 
necessary because the funds of taxpayers enable the radios to 
exist. 

It has been further suggested that the 

Consideration of the amendment is expected during November. 

PERSONNEL PROBLEMS AT VOA 

The VOA runs as an agency of the United States International 
Communication Agency. Employees are part of the Civil Service 
and are given GS ratings. (Some are also Reserve Foreign Service 
Officers and contract employees.) For many years, quiet animo- 
sity has existed between career foreign service information 
officers, 'who are often placed temporarily in the VOA as service 
directors, and career VOA staff. Advancement is another source of 
frustration within the language services: the best rating one 
can achieve in assignments other than editor is GS-11. While an 
employee can be promoted to other positions, .such as a news 
writer, such positions use only English. As a result, some of 
the most effective bilingual employees 'leave VOA for better 
opportunities both in and out of the federal government. The 
positions are then often filled with emigre personnel who are not 
as fluent in English as their assignments require. Consequently, 
mistakes both in translation and in the home language become more 
frequent. 

FUNDING 

Since the Soviet Union spends approximately $300 million on 
jamming alone, the Soviets spend more money on U.S.-sponsored 
broadcasts than the U.S. government does. Inflation, increased 
energy costs, and fluctuating currency rates have impaired growth 
of the radios. 

Radio Free Europe/Radio Liberty has been limited to a growth 
in funding of between 5.9 percent and 9.4 percent; this has not 
kept.pace with inflation. Indeed, it has been barely adequate to 
continue operations. Hiring new talent, inaugurating new pro- 
grams, undertaking needed long-term maintenance have all been 
beyond the financial reach of the radio. RFE/RL has allotted 
$2.4 million for FY 1981 to move some of the Munich staff to New 
York City, as recommended by the General Accounting Office. The 
Reagan Administration reconsidered the political and morale 
effects of this move and recommended against implementing it. 
The Administration also allowed RFE/RL to keep the funds allotted 
as a supplemental for operations. However, the funds had to be 
used to offset the $3 million in damages caused by the bomb blast 
in Munich in February of 1981. Additional operational 'budget 



13 

funds were needed to completely cover the damages. The final 
amount given to the radio in excess of funds originally appropri- 
ated by Congress was $4 million dollars. As for the FY 1982, the 
Administration has cut the operating budget by 12 percent from 
the original figure proposed. This would mean an increase of 
approximately 8 percent from the E Y  1981 budget -- an amount 
woefully inade~ate.~ 

For the Voice of America, the picture is somewhat brighter. 
Congress has allotted $79.3 million to augment the transmitter 
facilities in Botswana and Sri Lanka. This project will be 
especially important to the Central and Southeast Asian region 
where the present transmitting capabilities have been weak. 
However, the budget is still inadequate. In 1977, the budget for 
ICA (upon which VOA is dependent) was $320,766,000; the proposed 
1982 budget as of September 1981 is $466,638,000. In.1977 dol- 
lars this is $288,206,000, or a real dollar decrease of $32 
million. 

VOA still lacks funds to broadcast the hours needed to 
counter Communist jamming and propaganda. 
is shorthanded, as are most of the services. In almost every 
language service there are positions vacant, in part through lack 
of funds. B o t h  VOA and RFE/RL still lack the resources to finish 
replacing 1950s vacuum-tube era equipment. 

The engineering staff 

OPERATION BUDGETS OF RFE/FL AND VOA, FY78 TO FY81 (PROJECTED) 

Fiscal Year VOA - RFE/RL DM Conv. Rate 

i978 $ 69,728,000 $64,457,000 2.58 
1979 $ 75,294,000 $72,490,000 2.1075 
1980 . $ 85,670,000 $80,430,000 1.93 
1981 $ 99,087,000 $97,495,000 1.74 
1982 (Projected) $107,022, 0OO1O $86,500,014 1.93 

A proposal from Congressman Courter addresses the problem of 
technical facility modernization of RFEDL. Among his major 
points are: 

0 Replacement of obsolescent medium wave transmitters in 
West Germany for East European coverage. 

0 Installation of ten to twelve transmitters at new West 
European site for coverage of European targets. . 

Figures according to Arthur D. Levin, Financial Manager for the Board for 
International Broadcasting. 
As of this writing, the Office of Management and Budget has announced 
that the International Communications Agency will have to cut 12 percent 
from its original FY 1982 budget. The effect on the VOA operational 
budget is unknown, although the transmitter augmentatzon will not be 
affected. 

lo 



14 

0 Erection of eight transmitters at a new Middle Eastern/ 
South Asian site for Soviet Central Asian and West Siberian 
coverage. 

Miscellaneous technical improvements. 

0 Replacement of obsolescent transmitters in West Germany 
for coverage of European .targets. 

This package, based on a more modest proposal by RFEDL, is 
estimated to cost $130 million. A bill to appropriate the neces- 
sary funds is now being written and potential co-sponsors are 
being sought. 

SECURITY 

Since Radio Free Europe/Radio Liberty links with the CIA 
were severed, individual safety has been a major problem. Employ- 
ees have been threatened and the intelligence agencies of several 
of the Eastern Bloc countries have attempted to recruit them. 
RFE/RL's equipment and facilities have also been the target of 
Eastern Bloc sabotage. The vulnerability of the radio was naked- 
ly exposed on February 21, 1981, when the Munich headquarters was 
bombed. The blast caused several million dollars in damage to 
equipment and hurt morale seriously. Although repairs have been 
made, the attack was successful in diverting the operating supple- 
mental funds granted to the station by the Reagan Administration. 

On July 25, 1981, Jack Anderson reported that the personal 
secretary of the central news director had been arrested by 
Bavarian police on charges of spying for the Romanian secret 
police. In that same article, Anderson reported that Emil George- 
scu, a supervising program editor, compl.ained of being harassed 
by death threats and physical abuse by the Romanian secret police. 
A few days after the article was published, Georgescu was stabbed 
twenty-six times in his garage and required intensive care treat- 
ment. 

Another example of problems with security occurred in the 
early seventies. When Vladimir Bukovsky was freed from prison 
for a short time in 1970, he was given a samizdat (an underground 
dissident publication) by Vladimir Osipov with Osipov's own 
handwritten corrections on it. Bukovsky then passed the document 
'to the West, where it was subsequently placedin the Radio Liberty 
samizdat archive. In 1974, when Bukovsky again was in.prison, he 
was interrogated by the KGB about Osipov. As Bukovsky was denying 
any knowledge of Osipov, the interrogator produced the same 
samizdat.he had passed to the West four years earlier. 
.unmistakably the same because it contained the corrections in 
0sipov's.handwriting. The cover sheet had the Radio Liberty 
Archive logo and was stamped with the date it was received. As a 
result, the Soviet authorities sentenced Osipov to four years in 
prison. 

It was 



15 

The staff and facilities of RFE/RL must be protected since 
they are and will continue to be targets of'Eastern Bloc covert 
actions. 
reluctant to cooperate with the radio because it views RFE/RL as 
a strictly American operation. An added factor is that some offi- 
cials in the FRG government view RFE/RL as an obstacle to the 
forging of closer ties to the .Sovi.et Union'and East Germany. 

The government of the Federal Republic of Germany is 

The following steps could improve .security: 

a The CIA should once again conduct background investigations 
of potential employees. 

0 Updates on the clearances of employees workingfor RFE/RL 
should be conducted as soon as possible. 

a Funds for conventional security of the physical plant 
should be increased. 

These measures should apply not only to the facility in Munich, 
but to all RFE/RL personnel and property abroad. 

CONCLUSION 

Voice of America and Radio Free Europe/Radio Liberty have 
'suffered from insufficient funding, technical inadequacy, and 
over--restrictive programming guidelines. 
tions, the staffs .have done a remarkable job. From what is 
known, both radios have wide audiences despite jamming and weak 
signals. However, much improvement is necessary. The Solidarity 
movement in Poland., the invasion of Afghanistan, and nationalist 
and religious awakening in the Soviet Union all point .to a new 
era in the Eastern Bloc -- and new opportunities for the West. 
International broadcasting to those areas is vital. As Congress- 
man Courter observed: 

Even under these condi- 

The truth is one of our greatest weapons -- and, as 
such it should be regard as an essential element in our 
defense policy. It is an extremely cost-effective 
non-military weapon that we must use as energetically 
as possible in order to prevent ever having to use our 
military weapons.11 

VOA and RFE/RL should be permitted to coordinate broadcasts in 
terms of what geographic areas can and cannot.be reached, which 
transmitters can be shared, and what each knows about the audiences 

l1 Representative Jim Courter, "Truth is a powerful weapon," The Washington 
- Star, August 9 ,  1980. 



. -. . . - -. . . .. . . . . . . .- 
I 

16 

reached or not being reached. 
would be a waste of a great national security resource. 

Further neglect of the radios 

Paul Olkhovsky 
Research Assistant 


